Winnaar DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station blikt terug:

“Ontzettend leuk om medewerkers hun verhaal te laten vertellen”

Op 10 januari werd DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op de Horecava uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2016. Zes maanden later blikken we terug met General Manager Caroline Receveur. Hoe kijkt ze terug op het hele traject en wat heeft het hen opgeleverd?

BLH1718_winnaar_2016.jpg

De trofee heeft inmiddels een prominente plek gekregen in het personeelsrestaurant van DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, zodat iedereen hem kan bewonderen. Want een ding wil General Manager Caroline Receveur vooral benadrukken tijdens ons gesprek: het behalen van de titel Beste Leerbedrijf is echt een prestatie geweest van het hele team. “Dat was juist zo bijzonder, dat het hele team onderdeel werd van het traject. Alle medewerkers waren erbij betrokken en iedereen ervaart dit als een enorme opsteker. We gingen dan ook met ruim 50 collega’s naar de uitreiking op de Horecava en hebben bewust de prijs in ontvangst laten nemen door een leerling en niet iemand van het management”, aldus Caroline.

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station is een leerbedrijf van formaat, met 32 stagiaires, 21 leermeesters en 10 leerlingen. Een flink aantal dat alsmaar verder blijft groeien. “Dat is logisch, want ons bedrijf groeit, het aantal medewerkers groeit mee en als er een nieuw afdelingshoofd is, adviseer ik die altijd meteen om het leermeesterdiploma te halen.” Toch was ze erg verrast toen het hotel als winnaar uit de bus kwam. “We vinden het echt een hele grote eer dat wij hebben mogen winnen. Andere kandidaten uit de top 10 waren ook erg goed en deden ook hele mooie dingen als leerbedrijf. Eigenlijk hebben wij helemaal niet het gevoel dat wij iets bijzonders doen. De juryleden gaven aan dat ons begeleidingstraject van leerlingen heel uitgebreid is. Ze vonden het goed dat we leerlingen veel inspraak geven, dat ze als volwaardige collega worden gezien en veel opsteken in ons bedrijf. En dat we veel aandacht hebben voor arbeidsbeperkten. Dat is natuurlijk heel fijn om te horen.“

“Echt verdiepen in leerlingen”

Caroline: ‘Het allerbelangrijkste bij praktijkopleiden is dat je je echt verdiept in de leerlingen. Wat zijn hun talenten, hoe zien ze hun toekomst en hoe is hun thuissituatie? Zo kun je zorgen voor een goede begeleiding op maat. Wij proberen onze medewerkers ook zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen in ons bedrijf en veel verschillende banen te laten uitoefenen. Op die manier worden ze allround en weten ze beter wat een goede volgende stap voor hen zou zijn. Wij willen ze graag goed voorbereiden op een wereld die steeds dynamischer wordt en een branche waarin alles razendsnel verandert. Op sommige scholen is nog erg veel aandacht voor het maken van verslagen en het doen van onderzoeken, maar tegen de tijd dat die klaar zijn, is de wereld alweer veranderd. Als leerbedrijven moeten wij ze daarom leren om de theorie om te zetten in de praktijk. Maar ook: om creatief te leren denken en je niet teveel door regels te laten beperken. Openstaan voor nieuwe dingen of liever nog, zelf iets geks verzinnen. Zorgen dat ze die vernieuwing volop meepakken en zich zo onderscheiden van de rest.”

Caroline kijkt met veel plezier terug op het hele avontuur. “ Het is een enorm goed initiatief en alles was bijzonder goed geregeld. De horecabranche en horecaberoepen zijn positief neergezet, ook in de media.” Ze raadt andere leerbedrijven aan om ook de uitdaging van het Beste Leerbedrijf Horeca aan te gaan. “Het is ontzettend leuk om je bedrijf te kunnen laten zien aan de buitenwereld en om medewerkers hun verhaal te laten vertellen. Het heeft ons ook erg veel positieve PR opgeleverd. We hebben heel veel enthousiaste reacties gekregen, van collega’s, leveranciers en andere relaties. Ook was er veel aandacht voor ons op social media, waar we zelf ook actief aan hebben meegedaan door bijvoorbeeld filmpjes van ons team te plaatsen. Je merkt dat het goed opleiden van leerlingen en medewerkers erg leeft in de branche, en dat is heel goed: zij zijn immers de toekomst van de branche!”

Wil je ook meedoen aan Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018? Nomineer of meld jouw leerbedrijf dan nu aan op deze pagina!

Worden jullie Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018? Doe mee!

Op 1 juni gaat Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 van start. Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) is er als organisator helemaal klaar voor, maar zijn de leerbedrijven, leerlingen en docenten er ook klaar voor? Beste Leerbedrijf Horeca zorgt elk jaar voor veel aandacht, zeker voor de winnaar. Staat jouw leerbedrijf tijdens de Horecava in de grote finale?

Meedoen
Meedoen met Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 kan op verschillende manieren. Docenten van ruim veertig mbo-scholen nomineren de leerbedrijven waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel. Leerlingen die werkzaam zijn bij hun leerbedrijf en vinden dat het leerbedrijf ten minste op de longlist moet komen te staan als blijk van waardering kunnen hun leerbedrijf nomineren via de website. Nieuw dit jaar: leerbedrijven kunnen zichzelf aanmelden

Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Dit is goed voor de individuele leerbedrijven en de sector als geheel. Ricardo Eshuis, Directeur SVH: "De horeca staat bekend om haar goede opleiding op de werkvloer. Met de aangetrokken economie en de gestegen vraag naar medewerkers, is opleiden van groot belang. Niet alleen aanstormend talent maar ook begeleiding van lerende medewerkers is steeds belangrijker om mensen meer perspectief te bieden in de horeca. Goede leerbedrijven leiden leerlingen op, maar ook medewerkers die zich verder willen ontwikkelen. Het is zaak om als branche gezamenlijk te blijven streven naar topkwaliteit. Daar dragen we met Beste Leerbedrijf Horeca graag ons steentje aan bij."

Wanneer een genomineerd leerbedrijf deelneemt aan de wedstrijd krijgen zij tal van mogelijkheden aangereikt om hoog te kunnen scoren door middel van tips en trucs en promotiemiddelen. Ook dit jaar kan er via de geheime ronde weer extra punten worden verdiend. Natuurlijk staat de kwaliteit van het leerbedrijf en leeromgeving hoog in het vaandel. We hebben een extra element aan de finale toegevoegd waardoor het ook hier een echte wedstrijd blijft en tot op het laatste moment spannend is.

Prijzen
De winnaar mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 dragen, het bedrijf wint ook de award, een mooi bordje voor aan de muur en een SVH Meester komt een dag in het bedrijf langs. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. De nummers 2 en 3 krijgen ook bezoek van een SVH Meester en een muurbordje om te laten zien dat ze op een mooie plaats zijn geëindigd.

Verloop van de wedstrijd
Docenten en leerlingen hebben tot 11 oktober de tijd om leerbedrijven te nomineren. Daarna begint de beoordelingsronde en worden docenten, leerlingen en leermeesters gevraagd de genomineerde leerbedrijven te beoordelen. Op basis van de beoordelingen worden punten toegekend en ontstaat de deelnemerslijst. Begin november wordt bekend gemaakt welke 10 leerbedrijven de meeste punten hebben behaald. Deze leerbedrijven krijgen bezoek van een commissielid, dat op basis van een gesprek en checklist advies zal uitbrengen aan de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca. De commissie beoordeelt de top 10 leerbedrijven en bepaalt aan de hand hiervan de top 3. Dan volgt de juryronde waarin de vakjury deze 3 leerbedrijven bezoekt en aan de hand van beoordelingscriteria de winnaar en de nummers 2 en 3 selecteert. De winnaar van de titel ‘Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018’ wordt bekend gemaakt op de Horecava, waar eveneens de prijzen aan de top 3 worden uitgereikt.

Volg de wedstrijd via #BLH17/18 op social media.

Compilatie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016

Afgelopen dinsdag is op de Horecava de winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Het was weer een mooi jaar waarbij het niveau erg hoog lag. We kijken met Razende Reporter Shelly nog een keer terug op de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 met de grote finale op de Horecava als ontknoping!

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station wint Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016!

Winnaars_VBLH16_DoubleTree_Amsterdam.jpg

Op de Horecava is op dinsdag 10 januari DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station bekroond tot winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016.
 
De jury was enorm te spreken over de hoge kwaliteit van de top 3, toch was de commissie unaniem over de keuze van de winnaar: “Verrassend om te zien hoe een groot bedrijf als dit toch zo’n persoonlijk management voert. Elke medewerker telt en ontvangt ruimte om zichzelf te ontwikkelen in deze internationale onderneming. Bijzonder ook om te zien dat elke arbeidspositie een dubbele dekking heeft, leerlingen en medewerkers worden hierdoor gestimuleerd meerdere vaardigheden te ontwikkelen”, aldus de commissie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis: “De sterke visie van DoubleTree was van het management tot aan de leerling voelbaar! Het systeem van opleiden en leren zit zo ingebakken in de organisatie, dat dit niet afhankelijk meer is van een paar leermeesters, maar structureel is ingebed.”
SVH Meesterkok Marcel de Leeuw, leermeester bij DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station is heel trots op het behalen van deze titel: “Als SVH Meester vind ik het vak doorgeven aan de volgende generatie het belangrijkste en hoe komt dit beter tot z'n recht dan met deze titel. Ik ben heel erg trots!”
 
DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station ontving naast de award, een opleidingsbudget van € 1000,- en mag een dag meelopen met een SVH Meester. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen in de nieuwe branchevaststellingcommissie en zo samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukken op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.
 
Goed Proeven in Arnhem werd tweede in de verkiezing en ’t Feithhuis in Groningen behaalde de derde plaats. Zij ontvingen een opleidingsbudget van respectievelijk € 600,- en € 300,-. “In de top 3 viel het sociaal werkgeverschap op dit jaar, elke leerling heeft recht op een arbeidsplek in deze mooie branche”, aldus de commissie. De bedrijven slagen erin om een goed werkklimaat neer te zetten binnen de geldende wet- en regelgeving, met ruimte voor individuele ontwikkeling. Dat blijkt onder andere uit de teamsamenstelling in de bedrijven waar menig medewerker al langer dan zes jaar werkt.
 

De Top 3 in beeld!

In aanloop naar de grote finale op de Horecava op dinsdag 10 januari bracht Razende Reporter Shelly een bezoek aan Arnhem, Amsterdam en Groningen. Wie is de grootste kanshebber en gaat er dinsdag met de titel vandoor? Check hieronder de video's van de bezoeken!

Goed Proeven (Arnhem)

DoubleTree by Hilton Amsterdam CS (Amsterdam)

't Feithhuis (Groningen) 

De top 3 is bekend

Woensdag 7 december is de top 3 bekendgemaakt. De drie kanshebbers op de titel ‘Beste Leerdrijf Horeca 2016’ zijn: Goed Proeven in Arnhem, ’t Feithhuis in Groningen en DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam Centraal Station in Amsterdam. Bekijk de nomineelijst.

Het niveau van de top 10 leerbedrijven was erg hoog dit jaar. Dit maakte het vaststellen van de top 3 een lastige opgave voor de commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van KHN, FNV, de MBO Raad, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2014 en 2015. Ricardo Eshuis (commissievoorzitter): “Twee commissieleden hebben de afgelopen weken een audit uitgevoerd bij de bedrijven in de top 10. Alle leerbedrijven hebben de vrijheid om zich op eigen wijze te presenteren. Het varieert van een uitgebreide presentatie tot een rondleiding door de zaak en gesprekken op de werkvloer. Alle dossiers zijn daarna uitgebreid doorgesproken met de volledige commissie. We zijn erg enthousiast over alle bedrijven in de top 10. Ze lieten stuk voor stuk zien dat ze het begeleiden van leerlingen en medewerkers heel erg serieus nemen en écht begrijpen dat het steeds meer draait om persoonlijke groei van medewerkers voor een goed bedrijfsresultaat. Elk bedrijf dat de top 10 heeft gehaald mag hier dan ook oprecht trots op zijn en heeft deze plek verdiend.”

Goed Proeven, ’t Feithhuis en DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam Centraal Station wisten zich het meest te onderscheiden. Door de manier waarop zij leerlingen een plek bieden om te leren, hen verantwoordelijkheden toevertrouwen en begeleiden tijdens en zelfs na de leerwerkperiode. Eshuis: “Deze bedrijven beschikken elk over een eigen visie op opleiden en voeren deze op een hele mooie, eigentijdse manier door in de bedrijfsvoering. Naast een goed opleidingsplan, wordt er veel tijd en energie in de leerlingen gestoken om ze naar een hoger niveau te tillen.” In het bijzonder ziet de commissie dat de top 3 erin slaagt om leerlingen en medewerkers eigen verantwoordelijkheden te geven op de werkvloer. Dat stimuleert groei én betrokkenheid. De top 3 heeft een visie op het bedrijf en een visie op de directe omgeving waarin zij is gevestigd. Daarom zijn het dan ook boeiende leerbedrijven, waarin zowel leerling als medewerker voortdurend meebewegen met de verandering binnen en buiten het bedrijf. Tot slot heeft de top 3 (maar feitelijk de hele top 10) gemeen dat leerlingen na verloop van tijd meedraaien als volwaardige collega’s waarbij ruimte blijft voor de opdrachten vanuit de opleiding en om te leren van fouten.

De drie bedrijven uit de top 3 krijgen de komende week bezoek van de voltallige commissie. Daarna zullen ze in spanning moeten wachten op de uitslag, die bekend wordt gemaakt op dinsdag 10 januari 2017 tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. De finale zal plaatsvinden tussen 16.00 – 17.00 uur in de arena van het Gastronomisch Gilde. 

Tips voor het voeren van formele gesprekken

Zoals een goed opleidingsplan en een geslaagde inwerkperiode van belang zijn voor de leerperiode, is het ook van belang om aandacht te besteden aan het voeren van formele gesprekken. Een leerling opleiden is meer dan zeggen wat van hem of haar verwacht wordt.

Een goede werkrelatie tussen leerling en leermeester valt of staat met goede communicatie. Bekijk de tips voor het voeren van gesprekken en ga ermee aan de slag in jouw leerbedrijf.

Tip: investeer in je leermeesters, dat komt de leerlingen ten goede!

Razende Reporter Shelly aan de slag bij Restaurant Vroeg

Leren doe je in de praktijk, zeker in de horeca. Razende Reporter Shelly ging aan de slag met leermeester Rinus bij Restaurant Vroeg, de winnaar van VBLH15. Een lesje entrecote portioneren, kijk je mee?

Voor de laatste ontwikkelingen in de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 volg ons op social media via #VBLH16.

De top 10 in kaart gebracht

De top 10 is bekend en volgende week start de juryronde. De 10 leerbedrijven spreiden zich over het hele land. In het kaartje hieronder zie je waar de top 10 leerbedrijven gevestigd zijn. Bekijk de ranking voor de top 10 en het puntenklassement van de overige deelnemers. 

Deze top tien krijgt bezoek van de voorzitter of een commissielid van de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca, dat op basis van het bezoek advies zal uitbrengen aan de gehele commissie. Op woensdag 7 december wordt de top 3 bekend gemaakt.

Benieuwd naar de ontwikkelingen gedurende de juryronde? Blijf ons volgen via deze blog en de social media kanalen!

De top 10 is bekend!

Leerlingen en docenten hebben 111 horecabedrijven in Nederland genomineerd, hiervan zijn 84 bedrijven de strijd aangegaan. De volgende leerbedrijven eindigden bij de laatste 10, in willekeurige volgorde:

Italian bar-bistro City Hall

DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam Centraal Station 

Albron / Center Parcs Port Zélande

GrachtenAtelier

Het Feithhuis

Goed Proeven

Golden Tulip Strandhotel Westduin 

Restaurant Instock Amsterdam

Hotspot Hutspot Lomba

Villa De Duinen

Bekijk de ranking.

Hoe is deze top 10 tot stand gekomen? De 15 leerbedrijven met de meeste punten zijn onder de loep genomen. De geüploade opleidingsplannen zijn gecontroleerd en op basis van social media gebruik zijn punten toegekend in de geheime ronde.

Opvallende ontwikkeling dit jaar, zo geeft voorzitter van de verkiezingscommissie Ricardo Eshuis (directeur SVH) aan, is dat er dit jaar meer leerbedrijven dan ooit zijn voorgedragen door leerlingen. “Van de top 10 zijn er 8 leerbedrijven genomineerd door leerlingen, met als uitschieters 12 leerlingen die Albron / Center Parcs Port Zélande en 9 leerlingen die DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam Centraal Station nomineerden”, aldus Eshuis. De overige 2 leerbedrijven zijn genomineerd door docent en SVH Wijnmeester Ton Wortelboer. Ook opvallend is de diversiteit in de top 10, die zowel ketens als kleinschalige horecabedrijven, toeristische hotels en een paracommerciële instelling omvat.

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Namens de branche voert SVH deze verkiezing uit. Na de nominatieronde gaven docenten, leermeesters en leerlingen hun beoordelingen over de genomineerde leerbedrijven in de beoordelingsronde. Hieruit is de top 10 ontstaan. De 10 leerbedrijven die aan de eisen van de reglementen voldoen en die de meeste punten hebben, krijgen bezoek van de voorzitter of een commissielid. Op basis van deze bezoeken beoordeelt de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de top 10 leerbedrijven en bepaalt aan de hand van de bevindingen de top 3. De top 3 wordt bekendgemaakt op woensdag 7 december, waarna de gehele commissie deze bedrijven zal bezoeken om aan de hand van beoordelingscriteria de winnaar te bepalen. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, het onderwijsveld, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2014 en 2015.

Het winnende leerbedrijf wordt bekendgemaakt op dinsdag 10 januari tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. Ben jij erbij? Laat het weten via het evenement op onze Facebookpagina

De beoordelingsronde is gesloten!

Gisteren, maandag 7 november, is de beoordelingsronde gesloten. De geüploade opleidingsplannen worden gecheckt en op basis van social media gebruik worden punten toegekend in de geheime ronde. Bekijk hier de ranking. Op 9 november wordt de top 10 bekend, houd de website in de gaten!

Razende Reporter Shelly bezoekt DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam

Razende Reporter Shelly ging langs bij leermeester Marcel de Leeuw van het DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam Centraal Station, eveneens uitgeroepen tot Beste Leermeester & Leerbedrijf van Amsterdam. Hoe ziet hij zijn kansen in en wat is zijn geheime wapen? 

Shelly op bezoek bij Vroeg!

Shelly gaat langs bij de winnaar van 2015, Vroeg uit Bunnik. Ze haalt daar een mooie tip op, kijken dus!

Wat is jouw leermoment?

Het horecavak leer je in de praktijk en daarbij draait het om leermomenten. Hoe verbeter jij jezelf als leerling of hoe geef jij als leermeester jouw leerling de kans om zich te ontwikkelen? Deel jouw leermoment en maak kans op één van deze splinternieuwe SVH leermiddelen: Drankenkennis, Warenkennis of Bereidingstechnieken.

Genomineerden Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 bekend

De deelnemers aan de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 zijn bekend! Dit jaar gaan ruim 80 leerbedrijven de strijd aan om de felbegeerde titel. Bekijk de deelnemers op de nominee-pagina.

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Dit is goed voor de individuele leerbedrijven en de sector als geheel. Door hier jaarlijks aandacht aan te besteden zorgen we voor de best mogelijke praktijkopleiding voor jou als leerling, de nieuwe generatie horecaprofessionals. Leren doe je in de praktijk, zeker in de horeca!

Nominaties

Afgelopen weken hebben leerlingen en docenten van mbo-scholen leerbedrijven genomineerd die volgens hen kans maken op de titel ‘Beste Leerbedrijf Horeca 2016’. De leerling weet als geen ander welk leerbedrijf kans maakt op de titel en de docent heeft veel ervaring met leerbedrijven, heeft er veel gezien en weet hoe het er aan toe gaat. Besteedt een leerbedrijf voldoende tijd en aandacht aan leerlingen? Biedt het bedrijf een veilige leeromgeving, met voldoende balans tussen werk en leren?

Verschillende rondes

Na het sluiten van de nominatieronde zijn 111 leerbedrijven genomineerd, waarvan ruim 80 leerbedrijven ook daadwerkelijk aan de verkiezing zullen deelnemen. Na de beoordelingsronde, waarin door docenten, leermeesters en leerlingen een beoordeling wordt gegeven, wordt de top 10 bekend gemaakt. De 10 leerbedrijven met de meeste punten krijgen bezoek van een commissielid dat op basis van een gesprek en checklist advies zal uitbrengen aan de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca. Dan beoordeelt de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de top 10 leerbedrijven en bepaalt aan de hand hiervan de top 3. De commissie bezoekt de top 3 en selecteert aan de hand van beoordelingscriteria de winnaar. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, het onderwijsveld, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2014 en 2015. Aan de hand van de beoordelingscriteria zullen zij de winnaar bepalen, die net als vorig jaar bekend zal worden gemaakt tijdens de Horecava.

Prijzen

De winnaar krijgt de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2016 en wint eveneens de trofee, een opleidingsbudget van € 1000,- en mag een dag meelopen met een SVH Meester. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie om zo samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel te drukken op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. De nummers 2 en 3 krijgen een opleidingsbudget van respectievelijk € 600,- en € 300,-.

Tips voor een geslaagde introductie- en inwerkperiode

Zo als de verkiezing vlammend van start is gegaan, is het ook belangrijk voor zowel de leerling als het leerbedrijf dat de leerperiode vlammend van start gaat met een introductie- en inwerkperiode. Hoe je begint, bepaalt hoe ver je komt.

De lengte en inhoud van de introductie- en inwerkperiode zijn afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de functie van de leerling en de werkzaamheden. Bekijk de algemene aandachtspunten voor het voeren van een compleet introductieprogramma en ga ermee aan de slag in jouw leerbedrijf.

Tip: Neem de tijd! Een geslaagde introductie- en inwerkperiode levert het bedrijf later alleen maar voordelen op. 

Razende Reporter Shelly is er weer bij!

Ook dit jaar volgt Razende Reporter Shelly de verkiezing op de voet. Wat kun je van haar verwachten? Bekijk het filmpje hieronder.
Let op: heb jij jouw favoriete leerbedrijven al genomineerd? Deze week is de laatste kans om te nomineren, dus doe het snel!

Achter de schermen bij opnames Razende Reporter VBLH16

Terwijl de nominatieronde nog in volle gang is en het uiteraard nog mogelijk is om nominaties door te geven, is onze Razende Reporter Shelly weer onderweg. Voor opnames ging zij onder andere langs bij de winnaar van vorig jaar, Restaurant Vroeg. Benieuwd naar de filmpjes? Houd de blog en onze social media in de gaten!

collage filmen.jpg

In het onderstaande 'behind the scenes' filmpje nemen we je in een flits mee achter de schermen bij de opnames van de Razende Reporter 2016. 

Tips voor het maken van een opleidingsplan

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 is van start! Leren doe je in de praktijk, zeker in de horeca! Om als leerbedrijf kans te maken op de titel Beste Leerbedrijf Horeca moet jouw bedrijf voor leerlingen de beste leerervaring bieden.

  • Heeft de leerling de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in zijn werk?
  • Besteedt het leerbedrijf voldoende tijd en aandacht aan leerlingen?
  • Biedt het bedrijf een veilige omgeving met voldoende balans tussen werk en leren?

Kortom, om kans te maken op de titel heeft jouw bedrijf een sterk opleidingsplan nodig. We bieden leerbedrijven graag handvaten om hun kans op de titel te vergroten en de leerervaring voor leerlingen te verbeteren. Bekijk de tips voor het maken van het opleidingsplan en ga ermee aan de slag binnen jouw leerbedrijf. Wie weet win jij dit jaar de titel ‘Beste Leerbedrijf Horeca’.

Zorg dat jouw leerbedrijf wordt genomineerd door een leerling of docent om mee te doen aan de verkiezing. Heb jij de leerling(en) al gevraagd om jouw leerbedrijf te nomineren? Doe het nu!

Start Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016, ben jij er klaar voor?

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca is weer van start gegaan. Ook dit jaar gaan we samen met docenten, leermeesters en leerlingen op zoek naar het leerbedrijf dat deze felbegeerde titel verdient. 

Vanaf nu kunnen docenten en leerlingen nomineren. Docenten van ruim veertig mbo-scholen nomineren de leerbedrijven waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel. Ook leerlingen kunnen hun beste leerbedrijven nomineren. De nominatieronde loopt tot 14 oktober.

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca zorgt elk jaar voor veel aandacht, zeker voor de winnaar. Daarom gaven we één van de kanshebbers alvast een voorproefje. Hoe reageerde de leermeester en is dit leerbedrijf er klaar voor? Bekijk de kick-off film:

In de komende verkiezing krijgen de leerbedrijven nog meer handvatten aangereikt om hoog te eindigen. Interactie is hierin het sleutelwoord. De deelnemers worden aangemoedigd om er het beste uit te halen met een account waarin per leerbedrijf een accountbeheerder zorgt voor het compleet maken van de nominatie en het invullen van de beoordelingen door docent, leerling en leermeester. Via het account is de tussenstand te volgen en zijn online promotiemiddelen, tips en trucs te downloaden.

Benieuwd welke leerbedrijven genomineerd worden en meedoen aan de verkiezing? Volg het via #VBLH16 op social media. Houd de blog in de gaten voor de laatste ontwikkelingen rondom de verkiezing.

Interview winnaar 2015: Restaurant Vroeg, Bunnik

interview winnaar 2015.jpg

De beste zijn en de beste blijven


Afgelopen januari werd Restaurant Vroeg in Bunnik uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2015. De unanieme winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Zij wonnen de strijd van Fitland Hotel Helmond en King of the Ribs, die respectievelijk tweede en derde werden. Hoe voelt dat nu om het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn? We gingen langs bij Restaurant Vroeg in Bunnik om met bedrijfsleider Harold Wennink terug te kijken op de verkiezing en hem deze vraag voor te leggen.

 “Dat voelt heel fijn, we zijn trots! Het is met name leuk voor al die leermeesters die we hebben, die hier dagelijks met de leerlingen bezig zijn. Het is voor hen het leukst, omdat ze een stukje waardering krijgen voor hun werk”, aldus Harold. Er zijn 15 leermeesters in dienst en jaarlijks werken er 8 leerlingen bij Vroeg. De leerlingen werken in de bakkerij, keuken, bediening en banqueting. “Tijdens de stageperiode draaien ze zeker een week mee op de andere afdelingen om met elkaar mee te kijken.”

Een unieke manier van begeleiden

Restaurant Vroeg heeft de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca gewonnen door de wijze waarop zij leerlingen begeleiden en de ambachtelijke werkwijze. Uniek aan het leerbedrijf is de begeleiding van leerlingen en de manier waarop de ouders worden betrokken bij het leerproces. “Wanneer de leerlingen ongeveer een maand binnen zijn, nodigen we de ouders uit voor een ouderavond. We gaan dan met hen het gesprek aan en ze krijgen een rondleiding. We vertellen wat Vroeg is, wat we van de leerlingen verwachten en wat zij van het bedrijf mogen verwachten.”
Ook staat het ambacht centraal bij Restaurant Vroeg. “We maken veel uitstapjes met zowel medewerkers als leerlingen, bijvoorbeeld naar leveranciers en andere ambachtelijke bedrijven.” Binnenkort staat er een tripje naar Rotterdam op het programma, waar de medewerkers bij verschillende ambachten een kijkje in de keuken krijgen.

De spanning stijgt tijdens de verkiezing

Gedurende de verkiezing steeg de spanning en het enthousiasme. Harold: ”Je ziet dat je maar in die top drie blijft hangen. Dat gaat de goede kant op, dachten we toen.” Na de bekendmaking van de top tien merkte Harold dat het echt ging leven binnen het bedrijf. “Je merkt dan ook wel dat je all the way wil gaan en dat het je bezig houdt. Maar je moet gewoon blijven doen wat je altijd al doet, alleen moet je dit vertalen naar de vraagstukken die door de jury voorgelegd worden. Ik denk dat we dat goed onder woorden hebben weten te brengen.“
Daarna werd het serieus, de top drie nominatie en de juryronde volgden. Hier bewaart Harold goede herinneringen aan. “Het bezoek van de jury vond ik heel leuk om mee te maken, een rondleiding geven en laten zien waar we voor staan. In de jury zitten ook allemaal vakmensen die er vanuit hun eigen visie naar kijken.” De reacties van de juryleden werden direct ter harte genomen.
De ontknoping van de verkiezing is Harold het meest bijgebleven, want Restaurant Vroeg ging niet met lege handen naar huis. “Uiteindelijk gingen we naar de Horecava voor de uitreiking van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015. We zijn met een groot team gegaan en dan maakt het ook niet meer uit of je 1, 2 of 3 wordt, het is sowieso een feestje waard. We waren daar met een leuke groep en hebben het achteraf goed gevierd in Amsterdam.”

“Je moet gewoon doen wat je altijd al doet”

Restaurant Vroeg won een prachtig prijzenpakket. Alle prijzen zijn stuk voor stuk leuk en waardevol vindt Harold. “De award staat nog steeds bij de kassa, dus gasten blijven hem zien en de felicitaties komen nog steeds binnen. Binnenkort komt Johan Kragtwijk, SVH Meestergastheer en SVH Wijnmeester hier een dag meelopen. Over de besteding van het opleidingsbudget zijn we nog aan het nadenken.”
Harold verheugt zich er nu al op om in de commissie van de komende verkiezing plaats te nemen. Met name op het jurybezoek aan de top drie, waarbij hij extra gaat letten op het enthousiasme van de leerlingen en het ambacht in het bedrijf. “Dan mogen we zelf bij de leerbedrijven gaan kijken hoe zij het doen en hen eventueel van tips voorzien, zoals ik ook tips gehad heb tijdens het jurybezoek. Maar ook om inspiratie op doen en voor het jureren natuurlijk.” Zijn rol in de commissie van de branchevaststellingscommissie ziet hij ook als een waardevolle schakel tussen de brancheorganisatie SVH, de ondernemers en het onderwijs.

Over drie jaar doet Vroeg weer mee

Bij Vroeg zijn ze alweer bezig met vooruitkijken en ontwikkelen. Zodat ze over drie jaar, wanneer ze weer mee mogen doen, kunnen laten zien dat ze nog steeds bij de beste horen. “We hebben ons ten doel gesteld dat als we weer mee mogen doen, we in ieder geval weer in die top tien willen komen om te laten zien dat het geen lucky shot was. Om dat te laten zien kunnen we niet blijven doen wat we nu doen, want dan zijn we weer vier jaar verder.”

Voor leerbedrijven die komend jaar meedoen aan de verkiezing heeft Harold de volgende tip: Investeer in je leermeesters dat komt je leerlingen ten goede!

Is jouw leerbedrijf klaar om dit jaar mee te doen met de Verkiezing Beste Leerbedrijf 2016 en deze titel in de wacht te slepen? Als leerling kun je vanaf nu het leerbedrijf dat volgens jou kans maakt, nomineren.


Compilatie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015

Wat was het een mooi jaar! Enthousiaste leerlingen, leermeesters en leerbedrijven met een knallende finale op de Horecava 2016. We zetten de feiten, cijfers en beelden nog een keer op een rij in deze compilatievideo!

En de winnaar is,....

Wat was het spannend! Maandenlang is er in verschillende rondes gezocht naar de winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Dinsdag 12 januari was op de Horecava de ontknoping, want wie mag dit jaar de titel dragen? De teams hadden gezonde spanning. "We zijn al zo ver gekomen, nu willen we winnen ook" gonsde door de Koksgilde arena waar voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis de prijs uitreikte. De diversiteit was dit jaar enorm groot, dit was dan ook de grootste uitdaging voor de commissie maar er kan er maar één de winnaar zijn......de gouden envelop werd geopend. De winnaar van Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca is Restaurant Vroeg uit Bunnik. En wat waren ze trots en vooral blij! 

Vroeg uitslag.jpg

Nr. 1 Restaurant Vroeg uit Bunnik

Vroeg is een pareltje binnen de horeca als het gaat om een naadloze integratie van leren en opleiden in het bedrijf. Leren en jezelf verbeteren is dé drijfveer voor het leerbedrijf om haar gasten te blijven verrassen. Verrassen met gerechten en presentaties, maar bovenal verrassen met persoonlijkheid. De visie van het management is tegelijkertijd de visie van de medewerker en daarmee ook van de leerling. Iedereen zit op dezelfde golflengte: een goede manier van onboarden. De commissie is erg onder de indruk van de zogenaamde ouderavonden. Vroeg organiseert ouderavonden om ook hen te informeren, korte lijnen te hebben, roosters uit te leggen en de programmalijn met school te borgen. Zo kunnen ouders meehelpen arbeidsethos bij te brengen bij de leerlingen."aldus de commissie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. 
Vroeg ontvangt met de winst een opleidingsbudget van € 1.000,-, een dag meelopen met een SVH Meester en een positie in de Branche vaststellingscommissie. Hiernaast zal Vroeg zich voor de komende 2 jaar vertegenwoordigen in de commissie van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. 

2e plaats voor Fitland Hotel in Helmond

“De dynamiek van Fitland Hotel vertegenwoordigt de kwaliteit die je nastreeft als werkgever om medewerkers en leerlingen een hoogwaardige werkomgeving te bieden. Er is sprake van een goed gestructureerde leeromgeving met diverse afdelingen waar leerlingen brede ervaring kunnen opdoen. De afstemming met de scholen is goed. Fitland is een echte netwerkorganisatie naar de directe omgeving van Helmond en Oost-Brabant." zo luid het commissierapport. Deze fitte ploeg mag met veel trots de 2e positie aannemen. Met een opleidingsbudget van € 600,- euro kan gewerkt worden aan een nog sterker leerbedrijf. Deze uitdaging voor 2016 gaan ze dan ook graag aan. 

MVDF-12-01-16-0439.jpg

3e plaats voor King of the Ribs in Amersfoort

“Wat een feestje om hier als leerling of nieuwe, jonge medewerker te beginnen. Opleiden is echt gericht op toekomstperspectief voor de leerling. Focus ligt op een steeds betere bedrijfsvoering. Opleiden en ontwikkelen is van belang om het de medewerker (en dus de leerling) mogelijk te maken zich te blijven ontwikkelen door steeds uitdaging te bieden. King of the Ribs was de verrassing van de verkiezing". zo luidt het commissierapport. Tijdens de uitreiking werd nogmaals de waardering van de commissie uitgesproken. De jonge eigenaar Karami mag met recht trots zijn op zijn team en onderneming.

MVDF-12-01-16-0367.jpg

Restaurant Vroeg Beste Leerbedrijf Horeca 2015

Op de Horecava is op dinsdag 12 januari Restaurant Vroeg in Bunnik bekroond tot winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015.

Vroeg_Winnaar_VBLH15.jpg

De commissie was unaniem over de keuze van de winnaar. "Restaurant Vroeg is een pareltje binnen de horeca als het gaat om een naadloze integratie van leren en opleiden in het bedrijf. Leren en jezelf verbeteren is dé drijfveer voor het leerbedrijf om haar gasten te kunnen blijven verrassen. Niet alleen met gerechten en presentaties, maar ook met persoonlijkheid. De visie van het management is tegelijkertijd de visie van de medewerker en daarmee ook van de leerling", aldus de commissie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. De commissie is ook erg onder de indruk van de zogenaamde ouderavonden, waardoor ouders goed geïnformeerd en betrokken blijven. Ook is er lof voor dat Vroeg het aandurft om hard te zijn in de selectie. Voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis: "Restaurant Vroeg is een voorbeeld op het gebied werving, selectie en begeleiding van leerlingen waar veel leerbedrijven echt hun voordeel mee kunnen doen."

Vroeg ontving een opleidingsbudget van € 1000,- en mag een dag meelopen met een SVH Meester. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen in de nieuwe branchevaststellingcommissie en zo samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukken op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.

Fitland Hotel Helmond in Helmond werd tweede in de verkiezing en King of the Ribs in Amersfoort behaalde de derde plaats. Zij ontvingen een opleidingsbudget van respectievelijk € 600,- en € 300,-. "Een grote diversiteit in dienstverlening", aldus de commissie, "maar allemaal bedrijven die met recht trots mogen zijn op hun onderneming en hun opleidingsbeleid."

Half december ontvingen de drie leerbedrijven bezoek van de voltallige commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, het onderwijsveld, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2013 en 2014. Daarbij kregen de bedrijven ook een opdracht mee: ontvang de commissieleden als een nieuwe leerling op zijn/haar eerste dag binnen het bedrijf. Zo kregen de leden een goed beeld van de visie op opleiden, het inwerkprogramma, de wijze van begeleiding en de instructies op de werkvloer.

Tip van de Meester

De laatste Tip van de Meester voor de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 wordt gegeven door Vasco Grittner van Restaurant De Smidse!

Op naar de grote finale morgen op de Horecava!

Tip van de Meester_Vasco_Grittner_de_smidse_website.png

Bezoek top 3: King of the Ribs

De laatste finalist: King of the Ribs. Ook hier gaat Razende Reporter Shelly in gesprek met leerling en leermeester.
Waarom maken zij kans om Beste Leerbedrijf Horeca 2015 te worden?

 

De Commissie

De commissieleden hebben een belangrijke rol in het beoordelen van de leerbedrijven. In alweer de 6e aflevering van de Razende Reporter zijn Gé Kleijweg en Ricardo Eshuis aan het woord tussen de bezoeken aan de Top 3 door!

Tip van de meester

Een nieuwe Tip van de Meester! Björn Otten van Restaurant Carrousel is genomineerd door Samuel Nobrega van Restaurant Vork&Mes 
in de serie Tip van de Meester.

Voor de volgende en laatste Tip van de Meester heeft Björn leermeester Vasco Grittner van Restaurant De Smidse genomineerd. 

Tip-van-de-Meester_website.png

De jury op bezoek bij de top 3

Afgelopen week bracht de voltallige jury een bezoek aan de top 3 leerbedrijven. Achtereenvolgend bezochten zij Fitland Helmond, King of the Ribs Amersfoort en
Restaurant Vroeg in Bunnik. Check het fotoverslag hieronder.

fotocollage-fitland.pngfotocollage-king.pngfotocollage-vroeg.png

Top 3 Beste Leerbedrijf Horeca bekend

De Commissie Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca heeft maandag 14 december de Top 3 van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 bekendgemaakt. De drie kanshebbers zijn: Fitland Hotel Helmond in Helmond, King of the Ribs in Amersfoort en Restaurant Vroeg in Bunnik.

De keuze was erg moeilijk dit jaar, aldus de commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, het onderwijsveld, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2013 en 2014. Ricardo Eshuis: “Enkele commissieleden hebben de afgelopen weken een audit uitgevoerd bij alle bedrijven in de Top 10. Alle dossiers zijn daarna uitgebreid doorgesproken met de volledige commissie. We waren eigenlijk erg enthousiast over alle bedrijven. Ze lieten stuk voor stuk zien dat ze het horecavak heel erg serieus nemen en écht begrijpen waar het bij horeca om draait. Elk bedrijf dat de Top 10 heeft gehaald mag hier dan ook oprecht trots op zijn en heeft deze plek verdiend.”

Millennials
Fitland Hotel Helmond, King of the Ribs en Restaurant Vroeg wisten zich het meest te onderscheiden. Eshuis: “Deze bedrijven beschikken elk over een eigen visie op opleiden en voeren deze op een hele mooie, eigentijdse manier door in de bedrijfsvoering. Naast een goed opleidingsplan voor hun leerlingen, wordt er heel veel tijd en energie in de leerlingen gestoken om ze naar een hoger niveau te tillen.” In het bijzonder zien we dat de Top 3 erin slaagt om deze generatie jongeren iets unieks te bieden dat bij deze zogenaamde millennials past. Wat dat is, kunnen we nu niet benoemen omdat dit nog deel zal uitmaken van het vervolg van de verkiezing.” De commissie vond het wel de moeite waard om Sheraton Amsterdam Airport Hotel nog apart te benoemen. “Ze zijn niet voor niets in 2011 winnaar geweest van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Ook dit keer was alles weer strak georganiseerd binnen het bedrijf voor de leerlingen. Ze vielen na het tellen van de stemmen en een stevige discussie net buiten de Top 3”, aldus Eshuis.

De drie bedrijven uit de Top 3 krijgen de komende week bezoek van de voltallige commissie. Daarna zullen ze in spanning moeten wachten op de uitslag, die bekend wordt gemaakt op 12 januari 2016 tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. Om het belang van de verkiezing te onderstrepen, zal de finale dit keer plaatsvinden op het grote podium in de Koksgilde Arena (Gastronomisch Gilde), om 16.30 uur voor de uitreiking van het NK Koken Leerling-Leermeester.

De Top 3 is bekend!

Afgelopen donderdag was de commissie bijeen om de Top 10 te bespreken en de Top 3 te bepalen. Zie hier het resultaat!

infographic top 10

De top 10 is bekend en over deze 10 leerbedrijven hebben we wat feiten en cijfers op een rijtje gezet. Deze top tien krijgt bezoek van een commissielid, dat op basis van een gesprek en checklist advies zal uitbrengen aan de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca. Op maandag 14 december wordt de top 3 bekend gemaakt. Blijf ons volgen via deze blog en de social media kanalen!

031215-Top-10-online-blogvariant.png

Tip van de meester

Samuel Nobrega van Restaurant Vork & Mes is door Tim Lubberts van Meijer aan zee genomineerd om een tip te geven in de serie Tip van de Meester. Zijn tip gaat over actie/reactie!

Samuel heeft Björn Otten van Restaurant de Carrousel genomineerd voor de volgende Tip van de Meester. Die zien jullie binnenkort terug op deze blog en de social media kanalen!

02122015_Tip-van-de-Meester_Samuel-Nobrega-Vork-en-Mes-02-12-blogvariant.png

De Top 10 Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 is bekend!

Na de beoordelingsrondes door docenten, leerlingen en leermeesters zijn er nog 10 leerbedrijven in de race voor de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2015. Benieuwd welke leerbedrijven dit zijn? Bekijk de video.

Vandaag sluiten de stemrondes

Spannend, het einde van de stemrondes komt in zicht. Vandaag om 20.00 uur sluiten de stemrondes. Missen er nog stemmen voor jouw leerbedrijf? Zorg er dan voor dat de beoordelingen voor die tijd worden ingevuld om jouw positie te verstevigen.

Tip van de meester

Tim Lubberts van Meijer aan Zee is door Nick Cornet van Restaurant Parck genomineerd om de volgende tip te geven in de serie 
Tip van de Meester. Lees zijn tip hieronder!

Tim heeft Samuel Nobrega van Restaurant Vork&Mes genomineerd voor de volgende Tip van de Meester. Die zien jullie binnenkort
terug op deze blog en de social media kanalen!

121115_Tip-van-de-Meester_Tim-Lubberts_Meijer-aan-zee_WEBSITE.png

Genomineerd leerbedrijf Golden Tulip Leiden

We brengen in de 5e aflevering van de Razende Reporter een verrassingsbezoek aan genomineerd leerbedrijf Golden Tulip in Leiden. Benieuwd hoe ze reageren en met de verkiezing om gaan? Check de video!

 

Verrassingsbezoek_Golden_Tulip_Leiden.png

10 handvatten voor horeca ondernemers

Hoe zet jij als horeca ondernemer social media in? Breng je jouw passie voor het vak ook over via Facebook, moedig je gasten aan om hun ervaring in jouw restaurant te delen via social media, is jouw website mobile-friendly en gebruik je Twitter om iedereen te laten weten dat jouw evenementencentrum perfect geschikt is voor personeelsfeesten? Online Marketing is vaak een ondergeschoven kindje in horeca ondernemingen.

Waar begin je, en hoe pak je het aan? FrankWatching heeft het artikel ’Online Marketing: 10 handvatten voor horeca’ gepubliceerd wat een mooi vertrekpunt is. Extra leuk is dat genomineerd leerbedrijf Ellens Restaurant en Zalen als voorbeeld wordt gebruikt in het artikel. Zij timmeren al aan de goede weg! Nominee Ellen Berntsen: “Social media, erg leuk, maar zo tijdrovend!”

Optimaliseer de online promotie van jouw horecazaak, lees het artikel en ga zelf met deze tien tips aan de slag. Nuttige informatie voor elk horecabedrijf!

Bezoek aan ROC Mondriaan

Onze Razende Reporter Shelly brengt in aflevering 4 een bezoek aan ROC Mondriaan in Den Haag. Ze spreekt daar met een docent en twee leerlingen die vol enthousiasme vertellen waar ze mee bezig zijn en hoe ze tegen de verkiezing aan kijken.

Tip van de Meester

Nick Cornet van Restaurant Parck is door Ferko Huissen van Stempels in Haarlem genomineerd om de volgende tip te geven in de serie Tip van de Meester. Zijn tip is kort en krachtig!

Nick heeft Tim Lubberts van Meijer aan Zee genomineerd om de volgende tip te geven. Die zien jullie binnenkort terug op deze blog en social media kanalen!

Tip-van-de-Meester-Nick-Cornet.png

Infographic Verkiezing

De nominees zijn bekend en de beoordelingsronde van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 is in volle gang. Hoeveel leerbedrijven doen mee en waar zijn de genomineerde leerbedrijven gevestigd? Ontdek het in de facts & figures! Nieuwsgierig naar de tussenstand? Bekijk hier de ranking.

021115_Infographic.png

GENOMINEERDEN BESTE LEERBEDRIJF HORECA 2015 BEKEND

De kanshebbers voor de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2015 zijn bekend! In totaal dingen ruim 100 leerbedrijven mee naar deze titel.

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd door SVH. De verkiezing is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Leermeesters zijn onmisbaar voor het opleiden van jongeren die de horeca in willen. Daarom past deze verkiezing zo goed bij SVH, want het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca is ons belangrijkste doel.” SVH wil de verkiezing verder uitbouwen en leermeesters en leerbedrijven een podium bieden om hun belangrijke en onmisbare werk aan de branche te tonen.

Genomineerde bedrijven

De afgelopen weken konden mbo-scholen leerbedrijven aanmelden die zij willen nomineren voor deze titel. Nieuw dit jaar is dat niet alleen scholen, maar ook mbo-studenten hun leerbedrijf mogen nomineren. Eshuis: “Wie kan immers beter de leerbedrijven beoordelen dan de leerlingen die daar een deel van hun opleiding hebben genoten. Hun mening is voor ons heel belangrijk en hun deelname aan de verkiezing versterkt ook hun betrokkenheid bij hun opleiding.”

Na het sluiten van de nominatieronde zijn 170 leerbedrijven genomineerd waarvan 105 ook daadwerkelijk aan de verkiezing zullen deelnemen. Na de drie beoordelingsrondes door BPV-coördinatoren, leermeesters en leerlingen zal de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de top 3 uit het klassement bezoeken. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, het onderwijsveld, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2013 en 2014. Aan de hand van de beoordelingscriteria zullen zij de winnaar bepalen, die net als vorig jaar bekend zal worden gemaakt tijdens de Horecava. Om het belang van de verkiezing te onderstrepen, zal de finale dit keer plaatsvinden in de Koksgilde Arena, aansluitend aan het NK Leerling-Leermeester op 12 januari 2016.

Prijzenpot
SVH heeft een aantal zaken veranderd aan de verkiezing om de interactie met de verschillende doelgroepen te vergroten en hen actief te betrekken bij de verkiezing. De leermeesters worden nog meer in de schijnwerpers gezet. Zo wordt er een ‘Razende Reporter’ ingezet en zullen social media nog actiever worden gebruikt om de verkiezing onder de aandacht te brengen. Ook het prijzenpakket is uitgebreid. De winnaar krijgt een opleidingsbudget van € 1000,- en mag een dag meelopen met een SVH Meester. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen in de nieuwe branchevaststellingcommissie en zo samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukken op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. De nummers 2 en 3 van de verkiezing krijgen een opleidingsbudget van respectievelijk € 600,- en € 300,-.

Klik hier voor meer informatie over de verkiezing en bekijk hier het interview dat de Razende Reporter had met de winnaar van vorig jaar, Stempels in Haarlem. 

Hoe is het nu met Stempels?

We nemen een kijkje bij Stempels in Haarlem om te zien hoe het nu met ze gaat. Shelly gaat in gesprek met leermeester Ferko en leerling Joost. Wat hebben ze van de verkiezing gemerkt en hoe waren de reacties van de gasten?

Tip van de Meester

Dit jaar geven leermeesters tips in het nieuwe item Tip van de Meester. Bij wie kunnen we beter aftrappen dan bij de winnaar van vorig jaar? Ferko Huissen geeft jullie de eerste gouden tip!

Nadat de leermeester een tip heeft gegeven, wordt het stokje doorgegeven aan een andere leermeester die jullie de volgende tip gaat geven. Deze tip vinden jullie uiteraard weer terug op deze blog en op onze social media kanalen. Ferko heeft Nick Cornet van Restaurant Parck genomineerd om de volgende tip te geven!

Even voorstellen...

Tijdens de verkiezing worden jullie op de hoogte gehouden door Shelly. Zij stelt zich graag aan jullie voor en vertelt wat jullie allemaal van haar kunnen verwachten!

Ben jij leerling? Nomineer je leerbedrijf!

Dit jaar hebben we een nieuw element aan de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 toegevoegd. Leerlingen kunnen hun eigen leerbedrijf nomineren. In voorgaande jaren werden de nominaties altijd door de scholen gedaan, nu maken wij daar een combinatie van.

Ben je leerling en staat jouw leerbedrijf nog niet tussen de nominees? Zonde! Snel even je leerbedrijf nomineren nu het nog kan! Hoe mooi zal het zijn als jullie straks het beste leerbedrijf 2015 zijn?

Je hebt nog t/m volgende week donderdag de kans om jouw leerbedrijf te nomineren! Het formulier vind je hier.

VERKIEZING BESTE LEERBEDRIJF HORECA 2015 VAN START!

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015 begint op dreef te komen. De eerste scholen hebben hun lijsten met genomineerde leerbedrijven al ingeleverd. Zo’n 70 leerbedrijven zijn nu al genomineerd. Zij ontvangen deze week hun activatiemails, waarmee ze hun nominatie kunnen bekrachtigen. Scholen kunnen nog tot 15 oktober hun nominatielijsten inleveren. Rond 19 oktober verwachten we de definitieve lijst met genomineerde leerbedrijven bekend te kunnen maken.

De verkiezing wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd door SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca). Directeur Ricardo Eshuis: “Zoals onze naam al zegt, zetten wij ons in voor het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca en daar past deze verkiezing uitstekend bij. Leerbedrijven en leermeesters zijn immers onmisbaar voor het opleiden van jongeren die de horeca in willen.”

SVH wil het platform verder uitbouwen en leermeesters en leerbedrijven een podium bieden om hun belangrijke en onmisbare werk aan de branche te tonen. Daarom is er wat gesleuteld aan de opzet van de verkiezing. Zo kunnen dit jaar niet alleen de scholen, maar ook leerlingen hun leerbedrijf nomineren. Ook wordt de interactie met de verschillende doelgroepen versterkt en kan de winnaar uitzien naar een uitgebreider prijzenpakket. Houd ook de blog in de gaten met achtergrondinformatie rondom de verkiezing. Binnenkort meer hierover!

Blog Beste Leerbedrijf Horeca

De Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca is weer van start gegaan! Op deze pagina geven wij achtergrondinformatie over het verloop van de verkiezing. Een razende reporter volgt de verkiezing op de voet en maakt daar een mooi 'behind the scenes' verslag van wat hier geplaatst zal worden in de vorm van een vlog.

Natuurlijk is er meer! De leermeesters zullen ook tips geven om de verkiezing naar een nog hoger niveau te tillen en er komt een ludieke stunt. Je hoort het al, wij hebben genoeg te vertellen over het verloop van de verkiezing!

Volg ons ook op social media:

Facebook.com/besteleerbedrijfhoreca
Twitter.com/vblh15
Instagram.com/besteleerbedrijfhoreca

#VBLH15 

Samen dragen wij bij aan bevlogen medewerkers en beroepstrots in de horeca.

STEMPELS BESTE LEERBEDRIJF HORECA 2014!

Op woensdag 14 januari 2015 is Stempels uitgeroepen tot Beste leerbedrijf horeca 2014. De winnaar is tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam bekendgemaakt. De andere genomineerden waren Wilminktheather en Muziekcentrum te Enschede en Restaurant StrAnders te Buren (Ameland).

Winnaar_2014_Stempels_Haarlem.png

De commissie heeft de titel ‘Beste leerbedrijf horeca 2014’ onder meer toegekend vanwege de brede opvatting over opleiden. Hier worden leerlingen en medewerkers gestimuleerd om zich continu persoonlijk te ontwikkelen. Het bedrijf heeft een duidelijke visie op opleiden. Ze steken hier veel tijd en energie in. Het bedrijf staat ook hoog aangeschreven bij scholen. Stempels is een veelzijdig en veilig leerbedrijf, niet alleen voor de topper, maar ook voor de leerling die extra aandacht nodig heeft.

Quote: Leerlingen kiezen voor dit vak en dat maakt het verschil.

Het winnende bedrijf kreeg de bij de titel behorende trofee uitgereikt door Alien Cnossen, algemeen directeur bij Kenwerk. Ook ontving Stempels een bedrag van € 250,00 voor de personeelspot.

De drie genomineerde leerbedrijven zijn door de commissie gekozen uit de leerbedrijven die zijn voorgedragen. De commissie is bij de genomineerde leerbedrijven langs geweest om van ondernemer, medewerkers en leerlingen te horen wat hun bedrijf tot een mogelijke winnaar van de prijs maakt. Bij deze laatste beoordeling zijn de volgende criteria gehanteerd: betrokkenheid bij het opleidingsproces, visie op opleiden, aanwezigheid van een opleidingsplan, personeelsbeleid, opleidingsklimaat, deelname aan activiteiten, vervullen van een ambassadeursrol en de opleidingsresultaten.

De commissie die de Beste leerbedrijf horeca kiest, bestaat uit vertegenwoordigers van sociale partners (werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers), het onderwijsveld, directieleden van voorgaande Leerbedrijven van het Jaar, SVH en Kenwerk. De verkiezing is in het leven geroepen om het leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen.

Genomineerd: Stempels in Haarlem

Leerlingen kiezen voor dit vak en dat maakt het verschil”

IMG_7006.JPG

Jarenlang werden er onze nationale bankbiljetten en postzegels gedrukt, het gebouw van drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem. Na jaren leegstand kreeg het rijksmonument in 2006 een nieuwe bestemming: restaurant, brasserie, café en hotel Stempels. Nu zorgen 48 mensen dat gasten op deze historische locatie kunneneten, drinken, feesten, optredens bijwonen, vergaderen en slapen. Het bedrijf dat al vanaf de start plaats biedt aan leerlingen is een van de drie bedrijven die zijn genomineerd voor de titel Beste leerbedrijf horeca 2014. We praten hierover met directeur/eigenaar Frans van Cappelle en leerling Allard van Sitteren.

Frans van Cappelle begon 40 jaar geleden te werken in de horeca, eerst in een discotheek, later in een restaurant. Het was een bijbaantje naast zijn studie Fiscaal Recht. De bijbaan groeide uit tot een fulltime baan en na zijn afstuderen besloot hij in de horeca te blijven. Maar dan wel als ondernemer. In 1986 begon hij met restaurant De Componist dat hij in 2003 verkocht. Daarna ging hij met zijn gezin op wereldreis om bij terugkeer, tot zijn eigen verbazing, weer een nieuwe activiteit in de horeca te ontplooien: Stempels in Haarlem.

Frans: ‟Al vanaf mijn eerste vaste baan bij een restaurant had ik te maken met leerlingen. Ik ben ook zelf even ‘leerling’ geweest. Toen mijn werkgever me vroeg de bediening te gaan begeleiden, ging ik eerst maar eens ‘stage’ lopen in een ander restaurant van dezelfde eigenaar. Hij vond een week genoeg maar ik koos ervoor om dat een maand te doen. Later volgde ik een Ondernemingstraining bij Kenwerk, heel nuttig maar die is er niet meer. En ik ben al heel lang leermeester. Ik vind het heel belangrijk dat we vakmensen opleiden in de horeca zodat het vak verder professionaliseert en ook meer aanzien krijgt. Zoals je dat bijvoorbeeld in Italië ziet. En dat begint met goede opleidingen en leerlingen. Om die reden zit ik ook in de horeca-deelraad van ROC Nova College in Haarlem.”

De een heeft het, de ander krijgt het
Voor Allard van Sitteren is dit zijn tweede leerwerkperiode bij Stempels. Hij zit in het derde jaar van de opleiding Horeca Ondernemer Café Bar, niveau 4, bij het ROC van Amsterdam. ‟Het werk bij Stempels is zo divers dat ik hier gerust een tweede periode kon blijven en nog steeds nieuwe dingen kan leren. Op dit moment werk ik in twee van de drie brasseriezones. Daar ontvang ik de gasten. Mijn leermeester is Ferko Huissen en ik merk dat hij me dit jaar meer als collega tegemoet treedt, dan als leerling. Ik krijg op de rustiger momenten ook leidinggevende taken waar ik veel van leer. En in januari ga ik een ondernemingsplan maken.”

 Frans: ‟Allard is iemand die veel kan en ook graag wil. Dus met hem is het heerlijk werken. Maar het is ook heel mooi om iemand te zien opbloeien bij wie het allemaal minder vanzelfsprekend gaat. Zo hebben wij ook een leerling die bij binnenkomst niets wist van horeca, verlegen was, qua eten bijna niets lustte en eigenlijk buschauffeur wilde worden. Zes maanden hebben we met hem geknokt. Maar hij hield

vol en wij hielden vol en op een gegeven moment kwamen er prachtig verzorgde drankjes uit de pantry. Ook stapte hij enthousiast op gasten af en liet ‘s ochtends vrolijk weten dat hij hoopte op een drukke dag. Een totale omslag! Ik weet exact wanneer dat is gebeurd, maar wat het ‘m deed? Geen idee, maar het is prachtig om mee te maken.”

Kost moeite, maar dan leer je ook wat
Allard: ‟Ik wil de gerechten die we serveren ook graag kennen. En daar krijg je hier ook de kans voor, sterker nog, het wordt van je verwacht. Dus als het even kan, vraag ik of ik mag proeven. Ik vind het belangrijk dat als een gast naar een gerecht vraagt, ik ook iets uit eigen ervaring kan zeggen. Heel leuk was ook onze deelname aan een wedstrijd van Coca Cola waarbij je door een mystery guest wordt beoordeeld op je service. Dat gaat voor een klein deel over hoe je Coca Cola serveert (vraag je bijvoorbeeld of men er  ijs of citroen bij wil) maar ook over klantvriendelijkheid en snelheid. Wij kwamen als eerste uit de bus!”

Frans: ‟Wij beloven onze leerlingen bloed, zweet en tranen, maar ook dat ze na afloop echt wat kunnen. We houden de leerdoelen scherp in de gaten. Het resultaat is dat een aantal leerlingen graag wil blijven. De tweede man in dit bedrijf was ooit leerling en derde man in de keuken ook. Maar soms raad je iemand aan om eerst nog even ergens te gaan werken omdat dat voor zijn persoonlijke ontwikkeling beter is. Dan is-ie drie jaar later welkom, als er plek is. Samenvattend kun je zeggen dat ik heel blij ben met leerlingen omdat zij er echt voor kiezen om van horeca hun vak te maken. Ik merk dit doordat alles soepeler loopt en ik met minder personeel toe kan en mijn gasten merken het aan hun professionaliteit. Alleen ben ik zelf het bewijs van het tegendeel, want ik rolde dit vak in via een bijbaantje.”

 


Genomineerd: Restaurant StrAnders op Ameland

DE BEGELEIDING GAAT HIER OOK IN PRIVÉTIJD DOOR

IMG_7164.JPG

Nog maar 23 en 24 jaar oud waren Louise Molenaar en Rick de Jong toen ze in mei 2009 in het restaurant vlakbij het strand begonnen. De eigenaar liet hen in goed vertrouwen hun gang gaan om het bedrijf vervolgens in 2013 aan hen te verkopen. Met 100 couverts per dag in het hoogseizoen en 50 tot 60 in de weekeinden gaan de zaken uitstekend. Naast toeristen weten ook de eilanders StrAnders te vinden. Vanuit hun eerdere bijbaantjes hadden Louise en Rick goede ervaringen met leerlingen. Daarom boden ze al vanaf de start van StrAnders plaats aan een leerling in de keuken: Anthony Gerrits. Inmiddels is Anthony in vaste dienst als gediplomeerd zelfstandig werkend kok en is de volgende leerling in de keuken begonnen. Onafhankelijk van elkaar zorgden beide leerlingen dat StrAnders werd genomineerd voor de titel Beste leerbedrijf horeca 2014. 

‟Wij zitten op een eiland. Werken met leerlingen is een prima manier om hier nieuwe vakmensen te krijgen”, vertelt Louise. ‟Daarbij leren beide partijen van de wisselwerking die hierbij ontstaat.”

Rick: ‟Anthony was onze eerste leerling. Hij had een zomerbaantje bij ons in de keuken. Toen hij daarna de koksopleiding ging doen, vroeg hij of hij hier als leerling kon komen werken. Ik heb daarop mijn diploma leermeester gehaald en hij is hier begonnen. De leermeestertraining was nuttig, want die ging vooral over het omgaan met de leerling. Hoe geef je feedback? Hoe houd je evaluatiegesprekken? Hoe spreek je iemand aan? Dat soort zaken. Als iemand te laat komt bijvoorbeeld, dan kun je dit gewoon vaststellen, je kunt vragen naar het waarom maar je kunt ook vragen: wat kun je er aan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Die laatste is natuurlijk de beste vraag.”

 Vakantiebaan werd leerwerkplek werd vaste baan
Anthony: ‟Mijn ouders vinden dat je je eigen zakgeld moet verdienen. Dus óf in de vakantie óf door het jaar heen. Ik koos ervoor om op onze vaste vakantiebestemming op Ameland werk te zoeken, het werd de afhaalfrituur van StrAnders. Dat beviel me zo goed dat toen ik in Drachten de koksopleiding ging volgen, ik hier ook mijn leerplek wilde hebben. Dat kon, ik mocht zelfs bij Rick en Louise inwonen. Na het eerste jaar wilde ik ook mijn tweede werkstage bij hen lopen omdat er nog veel meer te leren viel. Dat komt omdat Rick en Louise je bij alle facetten van het bedrijf betrekken, van de catering tot bijvoorbeeld de contacten met leveranciers. Dus in overleg met school stelden we nieuwe leerdoelen vast en kon ik blijven.” 

Rick: ‟Ik hecht veel waarde aan goed een-op-een contact, evalueren na elke werkdag en het stellen van overzichtelijke doelen die in twee maanden haalbaar zijn. Bijvoorbeeld zelfstandig de koude kant kunnen voorbereiden. Verder speelt mee dat onze leerlingen op het vasteland wonen en voor hun leerperiode op het eiland moeten verblijven. Ze maken dus ook de stap naar (min of meer) zelfstandig wonen, dus onze begeleiding gaat buiten werktijd door. Op het eiland komen wonen vraagt ook dat je gemotiveerd bent, wat ik de belangrijkste eigenschap vind van een leerling. Wij motiveren onze leerlingen op onze beurt weer door leuke dingen met ze doen, langs de zijlijn van het vak. Zo zijn we garnalen gaan kruien, dan ga je met een waterpak de zee in. Daarna zijn we de vangst gaan zeven, sorteren, koken en zouten. Je mag de garnalen niet verkopen omdat het geen gekeurde vis is, maar we eten ze zelf en we geven ze weg als gratis hapje met een broodplankje.”

 Garnalen kruien, vissen en masterclasses volgen
Anthony: ‟Rick en Louise doen hun best het leuk voor je maken. Zo hebben we garnalen gekruid, zelf vis gevangen en bereid, masterclasses bij Hanos gevolgd en de vleeshouwerij bezocht om te zien hoe onze bestellingen tot stand komen. Ik heb dan ook heel veel geleerd. Zo kan ik nu veel beter beoordelen wanneer een gerecht lekker en af is. Ook ben ik staat de producten van onze leveranciers te kunnen beoordelen. En tot slot, ik kan zelfstandig werken. Ik hoef niets meer te vragen. Ik wil nog wel doorleren, maar dan door cursussen, niet meer op school. Inmiddels woon ik samen, op het eiland, met een Amelandse. Zowel mijn werkplek als het eiland bevallen me enorm.”

 Rick: ‟Het mooie is dat Anthony mij nu kan helpen met het begeleiden van zijn opvolger, Patrick Metz. Want voor Anthony is alle kennis nog heel vers. Het was trouwens niet alleen Anthony die ons bij ROC Friese Poort nomineerde voor de titel Beste leerbedrijf horeca 2014. Ook onze andere stagiair, Robert Molenaar, had dit gedaan bij zijn school, het Friesland College. Zonder dat ze dit van elkaar wisten. Reken maar dat als we winnen een leuk feestje volgt. Zowel in Amsterdam als op Ameland!”

Genomineerd: Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede

Leerlingen krijgen vanaf de eerste dag verantwoordelijkheid 

IMG_7058.JPG

Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede is een van de drie erkende leerbedrijven die zijn genomineerd voor de titel Beste leerbedrijf horeca 2014. De beide, met een glazen brug met elkaar verbonden, locaties vallen onder De Twentse Schouwburg N.V. die drie gebouwen met vijf podia in het centrum van Enschede exploiteert. Jaarlijks worden hier 350 tot 375 voorstellingen en concerten gegeven voor zo’n 120.000 bezoekers. Daarnaast worden hier ook talloze zakelijke of feestelijke bijeenkomsten gefaciliteerd voor groepen van 25 tot 2.500 personen. Het is de afdeling Publieksservice die zorgt dat elke bezoeker zich een VIP voelt. Jorik Fransen is Hoofd Publieksservice en leermeester, Bernd Jurgens is een van de leerlingen van deze horeca-afdeling. We praten met hen over de nominatie.

Leermeester Jorik Fransen had tijdens zijn studie Management Economie en Recht een bijbaantje bij Martinair Partyservice. Hij vond de horeca zo leuk dat hij deze studie verruilde voor een versnelde horecaopleiding. ‟Tijdens die opleiding liep ik stage bij een chique restaurant”, vertelt Jorik. ‟Daar was alles heel hiërarchisch georganiseerd. Zo at iedereen voorafgaand aan de dienst aan een tafel, maar de stagiairs moesten met een bord op schoot op de trap zitten. Zij moesten dus ook letterlijk onderaan beginnen. Toen dacht ik: als ik later leerlingen ga begeleiden, doe ik het heel anders.”

Een van de leerlingen is Bernd Jurgens. Hij volgt de opleiding Manager Ondernemer Horeca aan de Middelbare Hotelschool in Almelo en wilde heel graag stage lopen bij het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. ‟Ik werkte er al twee jaar als oproepkracht en was erg onder indruk over schaalgrootte van de activiteiten en over hoe goed alles is geregeld. Ik wilde weten wat er achter de schermen gebeurt waardoor alles zo geolied verloopt.”

“Hij wilde heel graag. En ik wilde het dan ook meteen goed aanpakken.”
Jorik: ‟Bernd had al een paar keer aangegeven dat hij hier zijn afsluitende stage wilde lopen, ik wist alleen niet hoe ik dat moest organiseren. Maar hij wilde het zó graag dat ik niet kon weigeren en ik dacht: misschien is het voor ons ook wel interessant. Als ik het dan zou doen, wilde ik het ook goed doen. Daarom besloot ik de leermeestertraining te volgen. Op zich mocht ik, vanuit mijn achtergrond, ook direct een leermeesterdiploma aanvragen maar ik wilde mijn kennis opfrissen. Ik ben ook heel blij dat ik dat heb gedaan en kan het iedereen aanraden. Er is zoveel veranderd op de opleidingen. Het gaat niet meer om rapportcijfers maar om competentiegericht leren: je kunt iets of je kunt iets niet of je kunt iets heel goed. Met die benadering ben ik het helemaal mee eens. Verder leer je tijdens de training hoe je een individueel stageprogramma opstelt en krijg je antwoorden op vragen als: hoe vaak zit je bij elkaar en hoe houd je een rollenspel. Heel nuttig.” 

“Wij worden als gelijkwaardig gezien.”
Bernd: ‟Ik loop nu mee in een functie waarin ik gelijkwaardig ben aan de Hoofden Publieksservice. Dat was op mijn andere stageplaatsen nooit zo. Hier sta ik, samen met de andere stagiair, netjes in het pak op de werkvloer en komen de vaste krachten en oproepkrachten ook naar ons toe met vragen die we oplossen. Wij kunnen dat ook, omdat de procedures goed beschreven zijn, maar ook omdat we de vrijheid hiertoe krijgen. Onze begeleiders houden de vinger aan de pols. We mogen, in overleg, zaken ook anders doen,  maar dan zijn we zelf verantwoordelijk voor de mogelijke nasleep ervan. Het voornaamste dat ik heb geleerd is dat alles staat of valt bij de voorbereiding. De voorstelling, of het evenement, is daar maar een klein onderdeel van.”

Jorik: ‟Wij kijken, in overleg met de school, naar het eigen potentieel van de leerling en waar we aan gaan werken. Kernwaarden van onze afdeling zijn zelfstandigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid en openheid. Dat is onze houding en die verwachten we ook van onze leerlingen. Uiteindelijk is dat belangrijker dan de vaardigheden. Die zijn er en anders komen die wel.”

Zo wil ik later ook leerlingen begeleiden.”
Bernd: “Ik gun het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede de titel Beste leerbedrijf horeca 2014 van harte. Ik ken de andere bedrijven uit de top 3 niet, maar als ik dit bedrijf vergelijk met de plaatsen waar ik eerder stage liep, dan is alles hier vele malen beter. In begeleiding, in sfeer en in de mate waarin je verantwoordelijkheid krijgt. Zo enthousiasmerend als Jorik is, dat neem ik mee als voorbeeld, want later wil ik ook zo mijn leerlingen begeleiden. Door hem ben ik veel meer een ‛people manager′ geworden. Verder zou ik het MT ook de prijs Theater van het Jaar gunnen omdat iedereen zich enorm inzet om gasten en artiesten zo warm mogelijk te ontvangen.”

Jorik: ‟Intern leeft iedereen mee met onze nominatie. De directrice heeft de agenda al geblokkeerd en gaat straks mee naar de prijsuitreiking in Amsterdam. Als we winnen gaat de vlag uit!”

Restaurant overvallen in Amsterdam

Als kick-off van de verkiezing beste leerbedrijf horeca 2014 heeft bij Restaurant Visaandeschelde in Amsterdam een overval plaatsgevonden. Gelukkig wel een hele leuke. Een crew bestaande uit cameramensen en een regisseur was al heel vroeg in de ochtend bezig om alles gereed te zetten voor de verrassing. In de zaak werden spy-cams en zelfs een cameraatje in een horloge geplaatst.

Julius Jaspers en de verkiezing

Chef Arjan Wennekes verwachtte die dag namelijk een leerling. Een meisje van 17, die haar eerste dag zou beginnen bij haar nieuwe leerbedrijf. De nieuwe leerling bleek alleen iets groter en ouder dan verwacht. Niemand minder dan topchef Julius Jaspers viel rond de middag het restaurant binnen met voltallige cameracrew.

Bekijk de overval op Restaurant Visaandeschelde:

Ode aan alle leermeesters en leerlingen

Leren is een symbiose tussen de meester en leerling. Fantastisch dat beiden tijd in elkaar steken. Ik leer nog elke dag. Een dag zonder leermoment is een verloren dag. Ik ben mijn leermeesters veel dank verschuldigd. De tools en wijze lessen gebruik ik nog dagelijks. Maar ook dank aan mijn leerlingen: ze maken me scherper. Zeker de leergierige. Want, dat is de kick om het vuur te laten branden. Ik beschouw me zelf als een spons, die constant wil absorberen. Dat sponseffect hoop ik ook bij de leerling te zien. En, dat ze ook verliefd op een tomaat kunnen worden.

Tot Culi, Tot Kook


image004.jpg

Pierre

De nominatiefase van start!

Vanaf vandaag gaan de adviseurs van Kenwerk langs de scholen om meer informatie omtrent de verkiezing Beste leerbedrijf horeca te geven. En gezamenlijk de nominaties van de scholen te bepalen. Elke school nomineert in overleg met de adviseur tien leerbedrijven.

nominatiefase.jpg

Het kan voorkomen dat leerbedrijven meer dan één keer worden genomineerd. Hier verdienen de leerbedrijven hun eerste punten op. Want als meerdere scholen het leerbedrijf als bijzonder erkennen, verdient dat natuurlijk een beloning!

Als alle scholen gestemd hebben, worden de leerbedrijven per post feestelijk op de hoogte gesteld van hun nominatie. Hou de site in de gaten voor meer informatie.

Interview winnaar 2013

Karin Berger, hotelmanager Hotel Greenside Texel: “Je ziet ze groeien! Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook persoonlijk.”

MVDF-07-10-13-0143.jpeg

“Het was de eerste keer dat we meededen en dan winnen dat is natuurlijk fantastisch! De hele balie staat vol bloemen en we hebben zoveel reacties gehad!” Aan het woord is een super enthousiaste Karin Berger van Hotel Greenside te De Koog-Texel, op maandag 7 oktober verkozen tot Beste leerbedrijf horeca 2013. Hotel Greenside werd verkozen boven de andere twee genomineerden Euromast Horeca BV te Rotterdam en Hotel Merlinde te Breda.

“We zijn al vanaf het begin dat we hier zaten leerbedrijf. Maar hadden ons nooit zo gerealiseerd dat wat we deden bijzonder was. Totdat onze contactpersoon bij Kenwerk, Marjolein van der Meer, ons vroeg om mee te doen met de verkiezing. We vonden het al heel wat dat we bij de beste tien zaten en, vervolgens, bij de beste drie. Toen ging het ook echt leven binnen het bedrijf. Winnen was wel heel bijzonder!”

Visie op opleiden

Hotel Greenside won de titel Beste leerbedrijf horeca 2013 onder meer vanwege de brede opvatting over opleiden. Volgens de commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van sociale partners, directieleden van voorgaande winnaars en Kenwerk, heeft het bedrijf een duidelijke visie op opleiden. En steekt het hier veel tijd en energie in. Daar is overigens niet alleen Karin Bergers nauw bij betrokken, maar ook hotelmanager Gerjan Hebers en general manager Bouke Weber. In het filmpje waarin Greenside zichzelf presenteerde op weg naar de verkiezing geven beide heren hun visie op het fenomeen leerbedrijf. Volgens Bouke Weber ben je een goed leerbedrijf als je in een jaar tijd jonge mensen af kunt leveren voor het werkende leven dat ze met plezier gaan doen. Terwijl het in de optiek van hotelmanager Gerjan Hebers belangrijk is dat je als leerbedrijf je passie over mag brengen op de volgende generatie.

Persoonlijke groei

Hotel Greenside vormt in meer dan één opzicht een bijzonder leerbedrijf. Niet alleen door de veelzijdigheid, met een hotel, een restaurant, een grand-café en een wellness, maar ook door het feit dat het op Texel ligt. Karin Berger: “Omdat we op Texel zitten en we niet alleen leerlingen van het eiland opleiden, maar ook jonge mensen van ‘de overkant’, zoals we hier zeggen, houden we ons ook bezig met de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Deze externe leerlingen zijn op kamers in het hotel en leren daardoor niet alleen een vak, maar leren ook voor zichzelf te zorgen. Wij begeleiden ze daarin. Je ziet ze groeien! Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook persoonlijk.” Een ander opmerkelijk punt is dat Hotel Greenside maar liefst negen leermeesters kent en daardoor in staat is een leerling altijd een goede begeleiding te geven, waar hij of zij ook terecht komt binnen het bedrijf. Of het nu in de keuken, in de bediening of achter de receptie is.

Passie

Belangrijker dan het niveau waarop een leerling binnenkomt is in de ogen van Karin Berger de passie die de leerling moet hebben voor het horecavak. “Ze moeten er voor gáán en ze moeten op kamers willen als ze van ‘de overkant’ komen. Dat wil niet iedereen. We zijn dus ook op zoek naar leerlingen die, ondanks hun leeftijd, al behoorlijk zelfstandig zijn. De school speelt bij die voorselectie een belangrijke rol. Waar wij ons door onderscheiden? We hebben bijvoorbeeld op vrijdag altijd een huiswerkuur voor de leerlingen, zodat het schoolwerk er niet bij inschiet. Daarnaast zijn we heel eerlijk in de beoordeling. Zowel richting de leerling, als richting school. Wij vinden het belangrijk om leerbedrijf te zijn, want alleen op die manier kun je ervoor zorgen dat er voldoende aanwas blijft van vakmensen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor horeca-collega’s. Leerbedrijf zijn is werken aan de toekomst.”