Winnaar DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station blikt terug:

13 jun. 2017 door SVH

“Ontzettend leuk om medewerkers hun verhaal te laten vertellen”

Op 10 januari werd DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op de Horecava uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2016. Zes maanden later blikken we terug met General Manager Caroline Receveur. Hoe kijkt ze terug op het hele traject en wat heeft het hen opgeleverd?

De trofee heeft inmiddels een prominente plek gekregen in het personeelsrestaurant van DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, zodat iedereen hem kan bewonderen. Want een ding wil General Manager Caroline Receveur vooral benadrukken tijdens ons gesprek: het behalen van de titel Beste Leerbedrijf is echt een prestatie geweest van het hele team. “Dat was juist zo bijzonder, dat het hele team onderdeel werd van het traject. Alle medewerkers waren erbij betrokken en iedereen ervaart dit als een enorme opsteker. We gingen dan ook met ruim 50 collega’s naar de uitreiking op de Horecava en hebben bewust de prijs in ontvangst laten nemen door een leerling en niet iemand van het management”, aldus Caroline.

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station is een leerbedrijf van formaat, met 32 stagiaires, 21 leermeesters en 10 leerlingen. Een flink aantal dat alsmaar verder blijft groeien. “Dat is logisch, want ons bedrijf groeit, het aantal medewerkers groeit mee en als er een nieuw afdelingshoofd is, adviseer ik die altijd meteen om het leermeesterdiploma te halen.” Toch was ze erg verrast toen het hotel als winnaar uit de bus kwam. “We vinden het echt een hele grote eer dat wij hebben mogen winnen. Andere kandidaten uit de top 10 waren ook erg goed en deden ook hele mooie dingen als leerbedrijf. Eigenlijk hebben wij helemaal niet het gevoel dat wij iets bijzonders doen. De juryleden gaven aan dat ons begeleidingstraject van leerlingen heel uitgebreid is. Ze vonden het goed dat we leerlingen veel inspraak geven, dat ze als volwaardige collega worden gezien en veel opsteken in ons bedrijf. En dat we veel aandacht hebben voor arbeidsbeperkten. Dat is natuurlijk heel fijn om te horen.“

“Echt verdiepen in leerlingen”

Caroline: ‘Het allerbelangrijkste bij praktijkopleiden is dat je je echt verdiept in de leerlingen. Wat zijn hun talenten, hoe zien ze hun toekomst en hoe is hun thuissituatie? Zo kun je zorgen voor een goede begeleiding op maat. Wij proberen onze medewerkers ook zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen in ons bedrijf en veel verschillende banen te laten uitoefenen. Op die manier worden ze allround en weten ze beter wat een goede volgende stap voor hen zou zijn. Wij willen ze graag goed voorbereiden op een wereld die steeds dynamischer wordt en een branche waarin alles razendsnel verandert. Op sommige scholen is nog erg veel aandacht voor het maken van verslagen en het doen van onderzoeken, maar tegen de tijd dat die klaar zijn, is de wereld alweer veranderd. Als leerbedrijven moeten wij ze daarom leren om de theorie om te zetten in de praktijk. Maar ook: om creatief te leren denken en je niet teveel door regels te laten beperken. Openstaan voor nieuwe dingen of liever nog, zelf iets geks verzinnen. Zorgen dat ze die vernieuwing volop meepakken en zich zo onderscheiden van de rest.”

Caroline kijkt met veel plezier terug op het hele avontuur. “ Het is een enorm goed initiatief en alles was bijzonder goed geregeld. De horecabranche en horecaberoepen zijn positief neergezet, ook in de media.” Ze raadt andere leerbedrijven aan om ook de uitdaging van het Beste Leerbedrijf Horeca aan te gaan. “Het is ontzettend leuk om je bedrijf te kunnen laten zien aan de buitenwereld en om medewerkers hun verhaal te laten vertellen. Het heeft ons ook erg veel positieve PR opgeleverd. We hebben heel veel enthousiaste reacties gekregen, van collega’s, leveranciers en andere relaties. Ook was er veel aandacht voor ons op social media, waar we zelf ook actief aan hebben meegedaan door bijvoorbeeld filmpjes van ons team te plaatsen. Je merkt dat het goed opleiden van leerlingen en medewerkers erg leeft in de branche, en dat is heel goed: zij zijn immers de toekomst van de branche!”

Wil je ook meedoen aan Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018? Nomineer of meld jouw leerbedrijf dan nu aan op deze pagina!

Christiaan Veldman van Grand Hotel De Draak uitgeroepen tot Beste Leermeester Horeca 2023/2024

12 jan. 2024 door SVH
lees meer

Het Noorden van Aalten wint wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2023/2024

12 jan. 2024 door SVH
lees meer

Top 3 Beste Leerbedrijf Horeca en Beste Leermeester Horeca bekend

1 dec. 2023 door SVH
lees meer
bekijk alle artikelen