DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station neemt afscheid van de commissie Beste Leerbedrijf Horeca

29 mrt. 2019 door SVH

Op 10 januari 2016 werd DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op de Horecava uitgeroepen tot het Beste Leerbedrijf Horeca. Zij mochten voor twee jaar plaatsnemen in de commissie van de wedstrijd. Paul Stoop - Executive Head Chef - nam namens het leerbedrijf plaats in de commissie en neemt nu na twee jaar afscheid.

Als afdelingshoofd heeft Paul in zijn dagelijkse werkzaamheden te maken met alles waar het in een leerbedrijf om draait. Ten tijde van de wedstrijd was hij niet alleen leermeester van diverse leerlingen in de keuken en patisserie, maar coachte hij ook andere leermeesters in het hotel. Door zijn grote betrokkenheid, kennis en ervaring met leerlingen en opleiden was het voor het hotel dan ook geen moeilijke keuze wie hen mocht vertegenwoordigen in de commissie Beste Leerbedrijf Horeca.

Veel veranderingen in het leerbedrijf
Er is in de afgelopen twee jaar veel veranderd binnen het leerbedrijf. Dankzij de winst van de wedstrijd, is er ruimte gekomen om nog meer leermeesters op te leiden en zijn er extra cursussen voor de leerlingen toegevoegd binnen het bestaande leertraject. Het leerbedrijf ziet dat het steeds belangrijker is te kunnen helpen met leren en helpt nu ook leerlingen al vanaf de lagere school om meer zelfvertrouwen in hun eigen toekomst te krijgen. Naast een aantal veranderingen is er ook veel behouden van de bestaande leeraspecten binnen het bedrijf, waarbij continue geïnvesteerd wordt in het verbeteren en verder ontwikkelen hiervan.

Extra stappen zetten
In 2016 was het winnen van de wedstrijd een grote verrassing. Inmiddels ziet Paul dat zij alles in huis hebben waarmee je kans maakt om de wedstrijd te winnen en herkent hij DoubleTree by Hilton ook in recente winnaars. “Alleen een leerbedrijf dat extra stappen zet en echt zijn best doet om de leerling zo veel mogelijk te leren en te betrekken maakt kans op de titel” aldus Paul. Binnen het hotel creëert hij dan ook extra leermomenten en zet hij zich in voor een grotere betrokkenheid bij de leerlingen vanuit de leermeesters en de organisatie, waarbij ook met de theoretische leerkant volledig en accuraat wordt omgegaan. Veel persoonlijke aandacht voor de leerling als individu en een grote diversiteit in opleidingen binnen het leerbedrijf zijn volgens Paul belangrijke aspecten voor een goed leerbedrijf. “Steeds meer bedrijven werken samen en zetten zich ook steeds meer in om niet alleen de ‘beste’ leerlingen te selecteren”. Naast commissielid van de wedstrijd maakt hij zich dan ook als commissielid van het ROC van Amsterdam sterk voor een betere samenwerking tussen het ROC en andere leerbedrijven.

Altijd ruimte voor verbetering
Er is altijd ruimte voor verbetering en gedurende zijn tijd in de commissie heeft Paul dan ook veel inspiratie opgedaan bij de andere leerbedrijven, waarbij hij aspecten van andere leerbedrijven heeft geïntegreerd binnen de eigen organisatie. Een voorbeeld hiervan is het gezamenlijk met leerlingen en leermeesters (uit zowel keuken als bediening) bezoeken van leveranciers. Mede hierdoor wordt de saamhorigheid tussen de verschillende afdelingen steeds groter. Zijn opvolger in de commissie wil hij dan ook meegeven veel te luisteren en leren van de bedrijfsbezoeken . Geef eigen medewerkers daarnaast de ruimte om buiten het eigen bedrijf inspiratie op te doen, ook als het een totaal andere formule of organisatie betreft.

Focus op het beter maken van leerlingen
Alle commissieleden nemen vanuit hun eigen expertise en organisatie aandachtspunten mee in de wedstrijd. Paul ziet dat er de afgelopen twee jaar meer bekendheid voor de wedstrijd is gekomen en hoopt dat in de toekomst de betrokkenheid van de leerbedrijven bij de wedstrijd steeds groter blijft worden, waarbij de focus van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca volgens hem moet blijven liggen op het beter maken van leerlingen en hen een realistisch beeld geven van de toekomst in de horeca.

Over een jaar mag DoubleTree by Hilton weer deelnemen aan de wedstrijd. Op de vraag of zij opnieuw de strijd aangaan voor de titel antwoord Paul: “Het is nog een jaartje wachten, maar ja daar gaan wij zeker voor! Of we de titel weer opnieuw mogen dragen is aan de nieuwe commissie!”

Foto: Paul Stoop

Christiaan Veldman van Grand Hotel De Draak uitgeroepen tot Beste Leermeester Horeca 2023/2024

12 jan. 2024 door SVH
lees meer

Het Noorden van Aalten wint wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2023/2024

12 jan. 2024 door SVH
lees meer

Top 3 Beste Leerbedrijf Horeca en Beste Leermeester Horeca bekend

1 dec. 2023 door SVH
lees meer
bekijk alle artikelen