Wedstrijd

Vanaf juni gaan we weer op zoek naar het leerbedrijf dat zich het Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 mag noemen. Leerlingen en docenten kunnen de leerbedrijven nomineren die volgens hen kans maken op deze titel via de nominatiepagina. Nieuw dit jaar is dat leerbedrijven die niet genomineerd zijn, zichzelf kunnen aanmelden.

Ook dit jaar doorlopen we verschillende rondes waarna uiteindelijk wordt bepaald welk leerbedrijf wordt uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018. Vanaf begin juni gaan we weer van start! Ook dan wordt in een aantal rondes bepaald welk leerbedrijf met deze felbegeerde titel naar huis gaat.

Leren doe je in de praktijk. Zeker in de sector horeca. Erkende leerbedrijven zijn essentieel om de nieuwe generatie klaar te stomen voor een carrière in de horeca. Het is zaak om als branche gezamenlijk te blijven streven naar topkwaliteit. Daar dragen wij met Beste Leerbedrijf Horeca graag ons steentje aan bij.

Kwaliteit

De wedstrijd is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Dit is goed voor de individuele leerbedrijven en de sector als geheel. Door hier jaarlijks aandacht aan te besteden zorgen we best mogelijke praktijkopleiding voor de nieuwe generatie horeca.

Besteedt een leerbedrijf voldoende tijd en aandacht aan leerlingen? Biedt het bedrijf een veilige leeromgeving, met voldoende balans tussen werk en leren? Naar dit soort zaken wordt gekeken in de strijd om de titel Beste Leerbedrijf Horeca.

Verkiezing_beste_leerbedrijf_horeca.png

De verkiezing verloopt als volgt:

1) Nominatieronde

We gaan van start met een nominatieronde. Hierin nomineren de tweeëndertig aangesloten scholen elk hun tien beste leerbedrijven. Ook kunnen leerlingen hun leerbedrijf ter nominatie opgeven. Nieuw dit jaar is dat leerbedrijven die niet genomineerd zijn, zichzelf kunnen aanmelden. Alle genomineerde leerbedrijven kunnen hun deelname bevestigen om het tegen elkaar op te nemen in de wedstrijd.

2) Beoordelingsronde

Tijdens de beoordelingsronde worden de leerbedrijven beoordeeld door de docent(en), hun leerlingen, en de leermeesters. Zo verdienen de leerbedrijven punten. De betrokkenen krijgen per mail een uitnodiging om het leerbedrijf te beoordelen. Op deze manier ontstaat het inzicht waar de sterke kanten van een bedrijf liggen en waar kansen bestaan voor verbetering. Door hier direct actie op te ondernemen kunnen de bedrijven extra punten verdienen en verder stijgen in het klassement.

3) Top 10

Leerbedrijven die na de beoordelingsrondes in de top 10 staan zullen voor de bekendmaking worden gescreend of zij voldoen aan de criteria. Ook wordt het opleidingsplan beoordeeld en hiervoor worden extra punten toegekend op basis van de beoordeling. De punten in de geheime ronde worden ook op dit moment toegekend. De tien leerbedrijven die dan de meeste punten hebben behoren tot de Top 10 die wordt gepubliceerd. Vervolgens krijgen deze leerbedrijven een bezoek van een commissielid, dat op basis van een gesprek en checklist advies zal uitbrengen aan de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca. De commissie beoordeelt de tien leerbedrijven en bepaalt aan de hand hiervan de top 3.

4) Finale

De Top 3 wordt bezocht door de vakjury die aan de hand van de uit te voeren opdracht en overige beoordelingscriteria de winnaar van de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 zal selecteren. De winnaar zal op de Horecava 2018, onder het toeziend oog van branchegenoten, bekroond worden.  

Beoordelingscriteria

  1. Het bedrijf heeft een sterke, heldere visie op het opleiden van leerlingen in het eigen bedrijf. Dit komt tot uiting in onder meer stimulerend personeelsbeleid en de begeleiding van de leerling door een leermeester.
  2. Het bedrijf biedt een goed opleidingsklimaat voor leerlingen waarin ze de verantwoordelijkheden krijgen die ze kunnen dragen. Het bedrijf geeft leerlingen ruimte om te leren (fouten maken mag!) en stimuleert hen grenzen te verleggen. Het moedigt medewerkers aan cursussen en trainingen te volgen om kennis en vaardigheden up-to-date te houden.
  3. Het bedrijf heeft goede contacten met de school en is betrokken bij de opleiding. Het bezoekt bijvoorbeeld themabijeenkomsten voor leermeesters, verzorgt gastlessen op school of ontvangt leerlingen met bedrijfsbezoeken. Ook kan het betrokkenheid tonen door actief te zijn bij vakwedstrijden of examens.
  4. Het bedrijf neemt deel aan brancheactiviteiten, zowel regionaal als landelijk.
  5. Het bedrijf kan gedurende een jaar het boegbeeld zijn voor leerbedrijven in de branche.

Overige spelregels

Prijzen

De top 3 valt in de prijzen. De prijsuitreiking is ook dit jaar weer op de Horecava.

1ste prijs

  1. Lidmaatschap voor branchevaststellingscommissie
  2. Een dag meelopen met een SVH Meester
  3. Een muurschildje met de titel

 2e prijs

  1. Een dag meelopen met een SVH Meester
  2. Een muurschildje voor de nr. 2

 3e prijs

  1. Een dag meelopen met een SVH Meester
  2. Een muurschildje voor de nr. 3
 

Winnaars_VBLH16_DoubleTree_Amsterdam.jpg
Winnaar 2016: DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station

Winnaars voorgaande jaren

2016: DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station
2015: Restaurant Vroeg
2014: Stempels Haarlem
2013: Hotel Greenside Texel
2012: McDonald’s Nederweert
2011: Sheraton Amsterdam Airport Hotel
2010: Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud
2009: Conferentiehotel Willibrordhaeghe
2008: Restaurant Smits Koffiehuis in Amsterdam
2007: Landgoed De Wilmersberg in De Lutte.

 

Interview winnaar 2016

Restaurant DoubleTree By Hilton Amsterdam Centraal Station blikt terug als winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2016

"Ontzettend leuk om medewerkers hun verhaal te laten vertellen"

Op 10 januari werd DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op de Horecava uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2016. De unanieme winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Zij wonnen de strijd van Goed Proeven te Helmond en het Feithuis uit Groningen, die respectievelijk tweede en derde werden. Hoe voelt dat nu om het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn? We gingen langs bij Restaurant DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station om met General Manager Caroline Receveur terug te kijken op de verkiezing. 

De trofee heeft inmiddels een prominente plek gekregen in het personeelsrestaurant van DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, zodat iedereen hem kan bewonderen. Want een ding wil General Manager Caroline Receveur vooral benadrukken tijdens ons gesprek: het behalen van de titel Beste Leerbedrijf is echt een prestatie geweest van het hele team. "Dat was juist zo bijzonder, dat het hele team onderdeel werd van het traject. Alle medewerkers waren erbij betrokken en iedereen ervaart dit als een enorme opsteker. We gingen dan ook met ruim 50 collega's naar de uitreiking op de Horecava en hebben bewust de prijs in ontvangst laten nemen door een leerling en niet iemand van het management", aldus Caroline.

"Echt verdiepen in leerlingen"
Caroline: 'Het allerbelangrijkste bij praktijkopleiding is dat je je echt verdiept in de leerlingen. Wat zijn hun talenten, hoe zien ze hun toekomst en hoe is hun thuissituatie? Zo kun je zorgen voor een goede begeleiding op maat. Wij proberen onze medewerkers ook zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen in ons bedrijf en veel verschillende banen te laten uitoefenen. Op die manier worden ze allround en weten ze beter wat een goede volgende stap voor hen zou zijn. Wij willen ze graag goed voorbereiden op een wereld die steeds dynamischer wordt en een branche waarin alles razendsnel verandert. Op sommige scholen is nog erg veel aandacht voor het maken van verslagen en het doen van onderzoeken, maar tegen de tijd dat die klaar zijn, is de wereld alweer veranderd. Als leerbedrijven moeten wij ze daarom leren om de theorie om te zetten in de praktijk. Maar ook: om creatief te leren denken en je niet teveel door regels te laten beperken. Openstaan voor nieuwe dingen of liever nog, zelf iets geks verzinnen. Zorgen dat ze die vernieuwing volop meepakken en zich zo onderscheiden van de rest."
Caroline kijkt met veel plezier terug op het hele avontuur. " Het is een enorm goed initiatief en alles was bijzonder goed geregeld. De horecabranche en horecaberoepen zijn positief neergezet, ook in de media." Ze raadt andere leerbedrijven aan om ook de uitdaging van het Beste Leerbedrijf Horeca aan te gaan. "Het is ontzettend leuk om je bedrijf te kunnen laten zien aan de buitenwereld en om medewerkers hun verhaal te laten vertellen. Het heeft ons ook erg veel positieve PR opgeleverd. We hebben heel veel enthousiaste reacties gekregen, van collega's, leveranciers en andere relaties. Ook was er veel aandacht voor ons op social media, waar we zelf ook actief aan hebben meegedaan door bijvoorbeeld filmpjes van ons team te plaatsen. Je merkt dat het goed opleiden van leerlingen en medewerkers erg leeft in de branche, en dat is heel goed: zij zijn immers de toekomst van de branche!"

Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 is weer van start

Is jouw leerbedrijf klaar om dit jaar mee te doen met, Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018 en deze titel in de wacht te slepen? Als leerling en docent kun je vanaf nu het leerbedrijf dat volgens jou kans maakt nomineren.

 BLH1718_winnaar_2016.jpg

RAZENDE REPORTER

Aflevering 1: Even voorstellen...

 

 

INTERVIEW WINNAAR 2015

Restaurant Vroeg blikt terug als winnaar Beste Leerbedrijf 2015

"De beste zijn en de beste blijven"

Afgelopen januari werd Restaurant Vroeg in Bunnik uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2015. De unanieme winnaar van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca. Zij wonnen de strijd van Fitland Hotel Helmond en King of the Ribs, die respectievelijk tweede en derde werden. Hoe voelt dat nu om het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn? We gingen langs bij Restaurant Vroeg in Bunnik om met bedrijfsleider Harold Wennink terug te kijken op de verkiezing en hem deze vraag voor te leggen.

"Dat voelt heel fijn, we zijn trots! Het is met name leuk voor al die leermeesters die we hebben, die hier dagelijks met de leerlingen bezig zijn. Het is voor hen het leukst, omdat ze een stukje waardering krijgen voor hun werk", aldus Harold. Er zijn 15 leermeesters in dienst en jaarlijks werken er 8 leerlingen bij Vroeg. De leerlingen werken in de bakkerij, keuken, bediening en banqueting. "Tijdens de stageperiode draaien ze zeker een week mee op de andere afdelingen om met elkaar mee te kijken."

Een unieke manier van begeleiden

Restaurant Vroeg heeft de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca gewonnen door de wijze waarop zij leerlingen begeleiden en de ambachtelijke werkwijze. Uniek aan het leerbedrijf is de begeleiding van leerlingen en de manier waarop de ouders worden betrokken bij het leerproces. "Wanneer de leerlingen ongeveer een maand binnen zijn, nodigen we de ouders uit voor een ouderavond. We gaan dan met hen het gesprek aan en ze krijgen een rondleiding. We vertellen wat Vroeg is, wat we van de leerlingen verwachten en wat zij van het bedrijf mogen verwachten." Ook staat het ambacht centraal bij Restaurant Vroeg. "We maken veel uitstapjes met zowel medewerkers als leerlingen, bijvoorbeeld naar leveranciers en andere ambachtelijke bedrijven." Binnenkort staat er een tripje naar Rotterdam op het programma, waar de medewerkers bij verschillende ambachten een kijkje in de keuken krijgen.

De spanning stijgt tijdens de verkiezing

Gedurende de verkiezing steeg de spanning en het enthousiasme. Harold: "Je ziet dat je maar in die top drie blijft hangen. Dat gaat de goede kant op, dachten we toen." Na de bekendmaking van de top tien merkte Harold dat het echt ging leven binnen het bedrijf. "Je merkt dan ook wel dat je all the way wil gaan en dat het je bezig houdt. Maar je moet gewoon blijven doen wat je altijd al doet, alleen moet je dit vertalen naar de vraagstukken die door de jury voorgelegd worden. Ik denk dat we dat goed onder woorden hebben weten te brengen." Daarna werd het serieus, de top drie nominatie en de juryronde volgden. Hier bewaart Harold goede herinneringen aan. "Het bezoek van de jury vond ik heel leuk om mee te maken, een rondleiding geven en laten zien waar we voor staan. In de jury zitten ook allemaal vakmensen die er vanuit hun eigen visie naar kijken." De reacties van de juryleden werden direct ter harte genomen. De ontknoping van de verkiezing is Harold het meest bijgebleven, want Restaurant Vroeg ging niet met lege handen naar huis. "Uiteindelijk gingen we naar de Horecava voor de uitreiking van de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015. We zijn met een groot team gegaan en dan maakt het ook niet meer uit of je 1, 2 of 3 wordt, het is sowieso een feestje waard. We waren daar met een leuke groep en hebben het achteraf goed gevierd in Amsterdam."

"Je moet gewoon doen wat je altijd al doet"

Restaurant Vroeg won een prachtig prijzenpakket. Alle prijzen zijn stuk voor stuk leuk en waardevol vindt Harold. "De award staat nog steeds bij de kassa, dus gasten blijven hem zien en de felicitaties komen nog steeds binnen. Binnenkort komt Johan Kragtwijk, SVH Meestergastheer en SVH Wijnmeester hier een dag meelopen. Over de besteding van het opleidingsbudget zijn we nog aan het nadenken." Harold verheugt zich er nu al op om in de commissie van de komende verkiezing plaats te nemen. Met name op het jurybezoek aan de top drie, waarbij hij extra gaat letten op het enthousiasme van de leerlingen en het ambacht in het bedrijf. "Dan mogen we zelf bij de leerbedrijven gaan kijken hoe zij het doen en hen eventueel van tips voorzien, zoals ik ook tips gehad heb tijdens het jurybezoek. Maar ook om inspiratie op doen en voor het jureren natuurlijk." Zijn rol in de commissie van de branchevaststellingscommissie ziet hij ook als een waardevolle schakel tussen de brancheorganisatie SVH, de ondernemers en het onderwijs.

Over drie jaar doet Vroeg weer mee

Bij Vroeg zijn ze alweer bezig met vooruitkijken en ontwikkelen. Zodat ze over drie jaar, wanneer ze weer mee mogen doen, kunnen laten zien dat ze nog steeds bij de beste horen. "We hebben ons ten doel gesteld dat als we weer mee mogen doen, we in ieder geval weer in die top tien willen komen om te laten zien dat het geen lucky shot was. Om dat te laten zien kunnen we niet blijven doen wat we nu doen, want dan zijn we weer vier jaar verder."

Voor leerbedrijven die komend jaar meedoen aan de verkiezing heeft Harold de volgende tip: Investeer in je leermeesters dat komt je leerlingen ten goede!

interview winnaar 2015.jpg

Interview winnaar 2014

Stempels blikt terug als winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2014

“Fijn om te merken dat je als leerbedrijf goed bezig bent”

In 2014 won restaurant, brasserie, café en hotel Stempels in Haarlem de verkiezing Beste Leerbedrijf horeca. Het bedrijf werd verkozen boven de andere twee genomineerden restaurant StrAnders op Ameland en Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. Negen maanden later kijkt directeur/eigenaar Frans van Cappelle met veel plezier terug op de verkiezing.

Van Cappelle: “Iedereen was blij en we hebben veel aandacht gehad van de media. Het aantal leerlingen dat bij ons solliciteert voor een leerplek is ook enorm toegenomen.” Er werken nu vijf BBL-leerlingen bij Stempels, twee in de bediening, twee in de keuken en een van de opleiding Horecaondernemer/-manager. Daarnaast lopen er ook regelmatig leerlingen kortere stages bij het bedrijf.

Stap voor stap ontwikkelen

Goede herinneringen heeft Van Cappelle vooral aan het ‘busje’, gevuld met de commissieleden die Stempels onder de loep kwamen nemen. “Dat was natuurlijk heel spannend, maar tegelijkertijd was het ook erg leuk om te mogen vertellen over je bedrijf en het enthousiasme van de commissieleden te ervaren. Die wisselwerking was heel mooi. Het is fijn om te merken dat je als leerbedrijf goed bezig bent.”

Van Cappelle denkt dat vooral de persoonlijke aandacht die de leerlingen bij Stempels krijgen de doorslag heeft gegeven. “Onze leermeesters werken veel met de leerling en geven regelmatig feedback. Voor iedere leerling hebben we een programma op maat - ook voor onze medewerkers trouwens - waarbij ze zich stap voor stap ontwikkelen. Hebben ze een vaardigheid onder de knie, dan gaan we verder met de volgende. Soms duurt het wat langer en ontwikkelt een leerling zich minder goed. Dan gaan we met hem of haar in gesprek. Vaak zie je dan dat na verloop van tijd en wat extra begeleiding het kwartje toch valt. Het leuke is dat juist dit de mensen zijn waar je het jaren later nog over hebt, want het geeft je veel voldoening om voor deze leerlingen het verschil te maken.”

“We willen allemaal vakmensen in ons bedrijf”

Met zijn 30 jaar ondernemingservaring heeft Van Cappelle inmiddels heel wat leerlingen voorbij zien komen. Hij vindt het erg belangrijk om het belang van onderwijs uit te dragen. “Met goed opgeleide medewerkers heb je echt een voorsprong, dus daar moet je als bedrijf maar ook als branche in investeren. Helaas is niet ieder bedrijf in de horeca daarvan doordrongen.” Tot zijn ongenoegen ziet hij ook om zich heen dat er nog steeds horecabedrijven zijn die het opleiden liever aan anderen overlaten. “Ze vinden het eng tegenover hun gasten. Natuurlijk, ik sta ook wel eens met kromme tenen als ik zie dat een leerling een gast onhandig benadert, maar daar ga ja dan mee aan de slag. Uiteindelijk willen we allemaal vakmensen in ons bedrijf.”

Bij de verkiezing dit najaar zit Van Cappelle zelf in de commissie. Waar zal hij in het bijzonder op letten? “Natuurlijk moeten ze hun zaakjes op orde hebben, hun roosters, arbeidsvoorwaarden en het opleidingsplan. Ik ben ook benieuwd naar hoe ze hun aanpak motiveren en hoe ze omgaan met de moeilijkere gevallen, leerlingen die bijvoorbeeld steeds te laat komen of er onverzorgd uitzien. En misschien wel het belangrijkste: ik wil bevlogenheid voelen, want dat is waar het in onze branche om draait. Net even dat stapje extra zetten voor de gast èn dat kunnen overbrengen op de leerlingen.”

 

Winnaar_2014_Stempels_Haarlem.png
Winnaar 2014: Stempels Haarlem